Nu sätter den kalla vintern sin prägel även på sjöfarten. Frej är den fjärde svenska statsisbrytaren som har tagits i drift. Hon kommer inledningsvis att assistera trafiken i norra Bottenhavet.
– Riktigt kall luft täcker norra Sverige. Vi räknar med att hela Bottenviken ner till Kvarken kommer att vara isbelagd inom några dygn, säger Emma Grönkvist, driftoperatör vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.
Den senaste tidens ostliga vindar har tryckt mycket av isen på Bottenviken mot den svenska kusten, vilket skapat rejält besvärliga förhållanden på sina ställen. I Skelleftehamn stoppades trafiken under torsdagskvällen på grund av kraftig isdrift och nedsatt sikt. Trafiken väntas komma igång igen under fredagen.
– En handfull fartyg destinerade till Skelleftehamn för att lasta fick eskorteras av Oden till säkra zoner en bit ut från kusten. Ymer är på väg mot Skelleftebukten för att förstärka isbrytarförmågan där. Samtidigt har siktförhållandena förbättrats, säger Amund E. B. Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.
Havsisen ligger mycket sällan jämn och blank som på en skridskobana. Istället bryts den upp och skingras eller packas av vinden. Det kan skapa särskilda förhållanden som är av stor betydelse för sjöfarten, såsom vallbildning eller ispress mot kuster och hamninlopp.
För tillfället täcker Ale kuststräckan mellan Sundsvall och Holmsund. Oden, som arbetat i Skelleftebukten, kommer att bli avlöst av Ymer. Därmed kommer Oden och Frej att assistera trafiken i norra Bottenviken. Näst på tur är Atle som än så länge ligger i Luleå och kan vara klar att avgå med 12 timmars varsel.
– Vi räknar med att Atle kommer att gå i drift inom några dygn, säger Amund E. B. Lindberg,
I takt med att issituationen blir mer omfattande skärps de befintliga restriktionerna i Bottenviken, Norra Kvarken, Norra Bottenhavet och Ångermanälven. Restriktioner har aviserats även för Vänern. Även för hela Mälaren gäller nu restriktioner, vilket innebär att endast fartyg som är byggda för att trafikera isbelagda farvatten kan få isbrytarassistans. Restriktioner införs varje vinter.
Fakta om isbrytning
Industrin i Sverige är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna producera och exportera varor. Med tanke på landets geografiska läge och transportlängden utgör isbrytarna en viktig funktion för att Sveriges infrastruktur ska stå sig stark.
Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar, dirigerar, leder och bogserar fartyg som har problem att komma fram.
Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.
Isbrytarledningen är stationerad i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen.
Foto: Sjöfartsverket.