Stockholm Stad sätter klorna i sina 91 ideella och allmännyttiga båtklubbar.
2014 togs ett politiskt beslut att stadens båtliv ska stå för sina kostnader och även ersätta staden för mark, vatten och bryggor. En viktig del i beslutet var också att båtlivets intressen tidigt ska finnas med i stadsplaneprocess. Så långt kanske frid och fröjd.
2015 togs beslut om en ny debiteringsmodell med syfte att öka stadens intäkter och likrikta avgiftsvillkoren för alla klubbar. Förra året slutfördes en omfattande inventering av behov av hamnunderhåll i alla fritidshamnar. Idrottsnämnden i Stockholm konstaterar att de akuta underhållsåtgärderna beräknas till 187 Mkr för de närmaste tio åren.
Idrottsnämnden beslutade i november 2017 om nya avgifter för klubbarna. Den har lagt avgiftsnivåerna så att intäkternas slutsumma ska bli 187 Mkr år 2028. Då ska man komma ihåg att huvudanledningen till båthamnarnas tillstånd har varit stadens bristande eller obefintliga underhåll under många år. Något som också Saltsjön-Mälarens Båtförbund (SMBF) har påpekat vid ett flertal tillfällen.
Den 23 januari i år bjöd Staden in alla 91 klubbar för att informera om de nya arrendeavgifterna. Båtliv kan konstatera att siffrorna visar på en ökning med 100–300 procent beroende på lite olika förutsättningar. Avgifterna innefattar både bryggmeter i vattnet, arbetsbryggor, vinterhamn och markområde både sommar- och vintertid.
Mellan 50 och 60 båtklubbar hade hörsammat kallelsen. Det fanns många frågor om skälighet, arrendeavtal, avskrivningsperioder med mera, så sista ordet lär inte vara sagt. Några nya avtal är heller inte påskrivna. Man får inte glömma stadens beslut om att också moms ska betalas på dessa arrendesummor.
Båtliv återkommer i nummer 1 av papperstidningen (utgivning 23 februari) med information om hur enskilda båtägare kan drabbas.
Text: Lars Afzelius
Bildtext:
Närmare 100 ideella och allmännyttiga båtklubbar i Stockholm hotas av kraftigt höjda avgifter för arrenden och underhåll. Bilden är från Heleneborgs Båtklubb. Foto: Stefan Iwanowski.
En eftersatt omvårdnad i många år av stadens egendomar bör ej belasta dom enskilda båtägarna/klubbarna.statusen på anläggningarna bör nollställas innan diskussioner om kostnader
kan accepteras.
MVH
Lars Ekström
Egentligen handlat det ju bara om
politikernad outtröttliga jakt på
skatteintäkter som man sedan
använder efter egen förmåga eller
hellre iförmåga!
Den jakten tar aldrig slut med
nuvarande bemanning i Stadshuset!
En fundering:
Ska båtägarna betala stadens/kommunernas underhållsbesparingar? Båtklubbarna är ju hyresgäster? Eller har man inte fått tillträde att underhålla under arendet?
J