Forskningsfartyget Calypso blev världsberömt i samband med den franske undervattensfotografen Jacques-Yves Cousteaus pionjärinsatser på världshaven. Nu restaureras det klassiska fartyget och förses med motorer från Volvo Penta.
Calypso är ungefär lika känt som sin legendariske kapten, Jacques-Yves Cousteau. Hon byggdes i trä på den amerikanska västkusten 1942 och användes ursprungligen som minsvepare av den brittiska flottan. Efter kriget gick hon under en kort period som färja i Medelhavet innan kapten Cousteau tog sig an henne 1950. Och sedan dess var de oskiljaktiga.
Det var ombord på Calypso som Jacques-Yves Cousteau genomförde sin forskning och sina filmer som under decennierna efter kriget hjälpte till att sprida miljömedvetande och kunskaper om världshaven.
Efter en olycka i Singapores hamn 1996 sjönk Calypso. Hon lyftes upp igen, men hon var då delvis ett vrak. Och året därpå avled Jacques-Yves Cousteau vid 87 års ålder.
Det skulle ha kunnat vara det sista kapitlet om Calypso, men den ideella stiftelsen Cousteau Society har andra planer. De vill göra Calypso till sitt flaggskepp och använda henne för att i Cousteaus anda fortsätta att sprida kunskap om världshaven och om miljön.
Sedan 2008 ligger Calypso på varvet Concarneau i Bretagne där hon nu genomgår en omfattande restaurering. Stiftelsens ambitioner är att göra Calypso så miljövänlig som möjligt.
För framdriften svarar två stycken 16-litersmotorer på vardera 650 hästkrafter från Volvo Penta. Med dessa kommer Calypso upp i ca 15 knops toppfart och en marschfart på ca 10 knop.
Restaureringen av Calypso beräknas kosta cirka 7 miljoner euro. Om allt går som planerat kommer fartyget att vara redo för nya uppdrag i början av 2010.
Följ restaureringen av Calypso på www.cousteau.org