Rosetti Superyachts ska börja bygga superyachter i San Vitale (Ravenna). Första projektet blir en 85 m expeditionsyacht med massor av leksaker, utvecklad tillsammans med Rolls-Royce Marine.
Expeditionsyachter i alla storlekar blir allt vanligare. De superrika har redan en armada med olika yachter till sitt förfogande, så då behövs något nytt.
Expeditionsyachterna kan antingen användas som en vanlig superyacht- eller – om man är väldigt välbärgad – lastas med diverse leksaker som följer med på avstånd medan yachtägaren glider fram i sin mer eleganta och mycket större yacht.
För designen av den här speciella båten svarar Tommaso Spadolini. Han säger själv att det nya projektet på bilderna här intill är den mest autentiska yachten han har designat på 40 år, främst tack vare de höga standards som Rosetti satt upp för projektet. Dessa tuffa och robusta yachter ska fungera under alla förhållanden, i alla väder dygnet runt.
Yachten finns i två versioner med fullständiga certifikat för helikopterplatta i aktern eller midskepps. Båda versionerna är på 2 200 ton dödvikt och kan lasta mindre båtar på däck. Även till exempel segelbåtar får plats bland ”leksakerna”, förutom rutschbanor, vattenskotrar och mycket mera som kan få igång en hel båtklubb en sommardag. För den som vill ha ännu fler flygfartyg med sig kan båten byggas om i ytterligare en version med separat hangar för detta.
Trots att detta är en båt för tuffa förhållanden har den en riktigt elegant inredning. Här finns bland annat utrymmen för tolv personers besättning, mäss och salong samt fyra gästkabiner med separata badrum. Ägarens kabin är mycket rejält tilltagen med två badrum, walk-in garderob, akterlig middagssalong och annat som havet kräver.
Skrovformen har utvecklats tillsammans med konstruktörer hos Rolls-Royce Marine i Norge för maximal effektivitet och maximalt goda sjöegenskaper. Särskild vikt har lagts vid torr gång även i hård sjö, inte minst på fördäck 12,5 m över vattenytan.
Rosetti Superyachts har även valt Rolls-Royce som leverantör av en integrerad framdrivning och elsystem. Standard är diesel-elektrisk drift med fyra MTU 16V 4000 series motorer (MTU är en del av Rolls-Royce Group) som dieselgeneratorer kombinerade med Azipull från Rolls-Royce för en toppfart på ungefär 20 knop och en marschfart på 15 knop.