Det blir med största sannolikhet en utvärdering av lagen om sjöfylleri. Detta efter riksdagens debatt onsdagen 8 november med rekommendation till regeringen att besluta om en utvärdering.
Ett enat civilutskott hade redan föreslagit att riksdagen uppmanar regeringen att utvärdera lagen. Dagens debatt var därmed mest en sista uppvisning av vad de olika partierna och de enskilda politikerna tyckte. Riksdagen uppmanar därmed regeringen att besluta om en utvärdering.
Uppslutningen bakom en utvärdering var tydlig från hela den politiska spelplanen. Flera riksdagsledamöter berättade att de själva var båtägare och njuter av båtlivet. Under debatten framkom ändå att de ser ganska olika på fyllerilagen och promillegränsen.
Även jämförelserna mellan att köra bil och att köra båt var på tapeten. Några ledamöter, bland andra Lars Beckman (M), påpekade att det ofta är stora marginaler till sjöss medan någon annan tyckte att man kan jämföra bil- och båtkörning.
Samtliga var dock eniga om att lagen bör utvärderas. Efter sju säsonger med 0,2 promille som övre gräns kan det finnas behov av lagändringar. Vilka dessa blir får en utvärdering föreslå.
Utskottets förslag till beslut: Bifall till motioner med förslag om ett tillkännagivande om att regeringen bör utvärdera det utvidgade straffansvaret för sjöfylleri som infördes 2010. Delvis bifall till en motion om avskaffande av promilleregeln vid sjöfylleri.
Kammaren biföll civilutskottets förslag.
Debatten finns här: http://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/sjofylleri_H501CU2
Foto: Nimbus Boats (båtarna och människorna på bilden har inget med sjöfyllerilagen att göra).
Oavsett vad man tycker om lagen är det mycket välkommet med en utvärdering!
Nu hoppas jag verkligen att SBU och de andra båtlivsorganisationerna kliver fram och för en balanserad talan för båtlivet. Den kampanj som förts av diverse självutnämnda förespråkare och kampanjmakare har mest varit präglad av trams, KBV-hat, politikerförakt och konspirationsteorier blandat med lösryckta halvsanningar. När nu frågan kommit upp på den politiska agendan på riktigt vore det väldigt skönt om det gick att spika fast locket på sandlådan.
Hur tänker SBU agera nu?
Hej Bengt.
Jag vet inte om det är till mig, Alltom02, eller båtfolket.se du benämner som “självutnämnda” – eller både och.
Utan oss envisa “självutnämnda” så hade utvärderingen aldrig kommit så här långt. Men inte läge ropa hej. Dels vet vi inte vilken regering som ska tag i tillkännagivandet eller om de ens kommer ta tag i det. Tillkännagivanden har efter DÖ blivit tandlöst – man kastar dem i cylinderarkivet.
SBU, SXK och SWEBOAT blev rejält tuktade av politikerna på Båttinget 2015 och sedan dess har de lagt ned saken. Det finns det stämmobeslut på i SBU fall.
https://www.youtube.com/watch?v=TxRcPJO4i9c&t=3s
Relevant fråga av Bengt Andersson – hur kommer SBU agera nu?
För SBU har ju faktiskt tagit ett beslut att man inte ska agera på Båtriksdagen 2015 . Det beslutet har ingen Båtriksdag ändrat på så det gäller. Och en styrelse måste rätta sig efter stämmobeslut som bekant.
Står glasklart här:
http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/item/96-sbu-trouble