Yamarin 80 DC är en av de bästa daycruisers vi har kört. I kombination med Yamaha V8 utombordare är den näst intill perfekt.
Text & foto: Lars-Åke Redéen
Ibland lyckas någon båttillverkare få till en båt som känns perfekt redan från början. Så är det med Yamarin 80 DC. Vi provkörde den med en Yamaha V8 utombordsmotor på 350 hk.
Det är sällan vi säger att något är perfekt, men i det här fallet finns inte mycket övrigt att önska. Detta är en väl disponerad båt som blir extra bra tack vare att motorpaketet har placerats utanför själva båten.
Båten har försetts med all utrustning utom värmare redan från fabriken. Den levereras komplett med allt från bogpropeller till teakdäck. Och för den som vill ha värmare sitter slangarna redan i båten.
En av de viktigaste förutsättningarna för de goda egenskaperna är den stora utombordsmotorn. Eftersom den hänger på akterspegeln försvinner de irriterande ljud och vibrationer som en inombordare kan ge ifrån sig. Dessutom blir båten roligare att köra med en utombordsmotor, som har ett fantastiskt grepp i vattnet.
V8-motorn är på 350 hk och har 5,3 liters slagvolym (i grunden samma motor som sitter i Volvo XC90). Den har finesser som elreglage och elektronisk bränsleinsprutning (EFI, Electronic Fuel Injection) och går silkesmjukt.
Accelerationen i båten är inte dramatisk, men den skjuter på ordentligt genom hela fartregistret. En lämplig marschfart är 30–35 knop och toppfarten cirka 50 knop. Bränsleförbrukningen är måttfulla 1,4 lit/Nm vid 35 knop.
Dispositionen av båten är väldigt väl genomtänkt. Förarmiljön är enkel med ett utrymme för en stor kartplotter plus några mindre instrument. En passagerare kan sitta i båtens färdriktning bredvid föraren och ytterligare en på en separat plats om babord. Ytterligare ett antal personer får plats i aktersoffan.
Akterdäcket är också väl utnyttjat. Båten har stabila insteg och här finns tillräcklig plats för den som vill bada från båten eller bara sitta och njuta av solen.
Under däck finns en rejäl dubbelkoj i förkabinen. Båten är utrustad med vattentoalett, även den i förkabinen. Midskepps finns även en stickkoj och en del stuvutrymmen, något som båten kunde ha mer utav.
Sammanfattningsvis är det här en öppen båt som visar att dagens kraftfulla utombordsmotorer passar perfekt även i större båtar. Priset är knappt 1 Mkr, men standardutrustningen är omfattande och den här båten konkurrerar med många större båtar.
Yamarin 80 DC
Längd: 8,10 m
Bredd: 2,60 m
Vikt: 1 850 kg
Djupgående: 0,80 m
Vattentank: 45 liter
Hålltank: 30 liter
Bränsletank: 260 liter
Motor: max 350 hk
Pris: 995 000 kr inkl. motor
Info: www.yamaha-motor.se
Bildtexter:
Yamarin 80 DC är en mycket stor och rymlig daycruiser med eleganta gångegenskaper. Med V8 utombordsmotorer är den ett riktigt kraftpaket. Foto: Kari Wilén.
Förarplatsen är högt placerad i båten. Stor kartplotter och elreglage underlättar körningen.