20 juni, 2017

Svenskt stål hjälper Ludde sätta rekord i ÅF Offshore Race

I sommar seglar en av världens största och mest extrema kappseglingsbåtar i svenska vatten. Finlandssvensken Ludde Ingvall tar då med sig sin nydesignade och ombyggda super-maxi CQS till ÅF-race.

Båten, som ursprungligen byggdes 2004, har nyligen genomgått en total uppgradering. Det har resulterat i en häftig och ovanlig design med tippbar köl, centerbord och vingar som skjuts ut i lä för att lyfta skrovet ur vattnet. Båten är, som vanligt i extrema båtar, byggd helt i kolfiber och titan förutom i kölen som är gjord i speciallegerat stål från SSAB i Oxelösund. Ett stålstycke mer än 6,5 m långt och 1,75 m brett fraktades till Hägglunds BAE i Örnsköldsvik. Efter över 300 timmars fräsning kunde de leverera kölbladet till Nya Zeeland, där en 8 ton tung blybulb monterades fast.

– Ett så långt och tunt kölblad utsätts för extrema krafter. Teamet som designade båten trodde inte att det var möjligt att åstadkomma, berättar Ludde Ingvall.

– Vi hade jobbat tillsammans med SSAB tidigare med Nicorette och skickade frågan till deras specialister som snabbt kunde tala om att de hade rätt stål för ändamålet. Hägglunds BAE hade rätt verktyg och kompetens för att kunna fräsa kölprofilen.

Båten kommer att vara i Sverige innan och under ÅF Offshore Race. Där hoppas Ludde att slå sitt gamla banrekord och seglar sedan vidare till England för att delta ibland annat Fastnet Race.

Besättningen är en blandning från Nya Zeeland, Irland, Australien men även några svenska seglare under ÅF Race.

Text: Peter Karlsson

Fakta CQS
LÖA: 33,70 m
Bredd: 4,70 m
Deplacement: 24,5 ton
Segelyta (kryss): 462 m2
Segelyta (undanvind): 1 110 m2

Bildtexter:

CQS förtöjd i Oxelösund.

Kölen är extremt djup och smal för en båt i den här storleken.

 

Ludde Ingvall visar kölen.

 

Kölbladet är 11 cm tjockt.

Vingar kan skjutas ut i lä som lyfter skrovet ur vattnet och gör båten stabil i höga farter.

Båten är smal för sin längd. För att kunna få ut spridarbredden är vingar inbyggda i skrovet för att ta upp lasterna från riggen och öka spridarbasen.