31 juli, 2009

Ny Volvo Penta D3-motor i flera nya versioner

Den nya dieseln Volvo Penta D3 är här – kompakt och fulladdad med toppmodern motorteknologi. Den finns i fyra effektklasser från 140 till 220 hk och är snabbare, starkare, renare, tystare än föregångaren. Och nu finns den även med joystick. Nya Volvo Penta D3 är fullmatad med den mest avancerade motorteknologi som finns tillgänglig på marknaden idag. Denna motor lanseras även i två versioner för segelbåtar, på 110 och 150 hk, och som inombordare.

Nya D3 är en helt ny motor. Liksom föregångaren så kommer basmotorn från Volvo Personvagnar och den bygger på ett 2,4-liters, femcylindrigt motorblock i aluminium och med den allra senaste inom motorteknologin.

Nya D3 har common-rail med 1800 bars tryck och piezo-elektriska insprutare som möjliggör multipla insprutningar vid varje arbetstakt och därmed ännu mer exakt bränslemängd.

Den avancerade och mycket effektiva “cross-flow”-kylningen håller jämn motortemperatur. Turbo med variabel geometri gör att motorn får effektiv laddning redan från mycket låga varvtal upp till maxvarv. Det ger kraftfullt vridmoment för snabb acceleration upp i planing och hög toppfart.

Allt övervakas och styrs elektroniskt med ännu högre precision än tidigare.

Sammantaget ger detta nya D3 imponerande sportprestanda jämfört med föregångaren, som redan den var bäst i klassen. Motoreffekten har ökat från 190 till 220 hk, samtidigt som bränsleförbrukningen är lägre, liksom ljud och emissioner. Nya D3 har emissionsvärden i linje med de mycket skarpa lagkraven för amerikanska EPA steg 3, som träder i kraft först år 2012.

Elektronisk gas och växel
Nya D3 är i standardutförande utrustad med Volvo Pentas elektroniska plattform, EVC. Här ingår bland annat elektronisk gas och växel hela vägen från reglage till motor och drev. För båtägaren innebär det mjukare, exaktare och säkra körning samt inget behov av efterjusteringar.

Eftersom elektroniska kablar inte leder motorvibrationer, så ökar även komforten ombord.

EVC gör det också enkelt att installera extra tillbehör och funktioner, till exempel automatiskt drevtrim, färddator, motordata i plotter via NMEA. Eller den nya 7-tumsdisplayen i färg.

Med EVC går det att ha instrumentering, eller kompletta styrplatser, på upp till fyra platser ombord.

Joystick
För båtar med dubbelinstallation och som utrustats med elektronisk styrning finns även den oerhört uppskattade joystickfunktionen som tillval. Med hjälp av denna blir det avsevärt enklare att lägga till med båten och att manövrera i trånga hamnar.

Tyst och vibrationsfritt
Tack vare Common rail och multi-insprutningen har nya D3 mycket lågt motorljud. Den nya och modernt designade motorkåpan hjälper till att sänka ljudet ytterligare. Nya D3 har också fått samma typ av högdämpande motorfästen som de större D4 och D6 har, vilket ökar komforten ytterligare.

Singel- eller Duoprop
140- och 170-hästarsmodellerna finns med singelpropellerdrevet SX eller DPS Duoprop. 200- och 220-hästarsmodellerna finns med DPS Duoprop. Båda dessa drev är mycket moderna och lanserades för bara två år sedan.

Propellrarna till DPS finns nu i en helt ny modell. Den nya I-seriens blad har en patenterad utformning som ger mycket hög effektivitet. Propellrarna är tillverkade i höghållfast aluminium som pressgjutits under extremt tryck. Resultatet är propellrar med blad som är tunna, men ändå starka. Prestandan är i klass med propellrar av rostfritt stål.

Tekniska data
Beteckning: D3-140 D3-170 D3-200 D3-220
Konfiguration: Rak femcylindrig diesel med common rail
och turbo med variabel geometri.
Cylindervolym: 2,4 liter
Vikt, inkl DPS-drev: 353 kg
Max effekt hk/v/min: 140/4000 170/4000 200/4000 220/4000
Drev: SX / DPS SX / DPS DPS DPS
Emissioner: Uppfyller EU RCD samt US EPA steg 2.
Förberedd för att möta EPA steg 3 som införs år 2012.

Segelbåtsmotorer
Inombordsmotorn D3 har sedan 2003 funnits i en specialversion för segelbåtar samt deplacerande och halvplanande motorbåtar. Nu lanserar Volvo Penta en helt ny motor för denna typ av båtar.

Nya D3 bygger på ett nyutvecklat 2,4-liters, femcylindrigt motorblock i aluminium och den innehåller avancerad teknologi som möjliggör helt ny standard i marinbranschen när det gäller prestanda, miljö och komfort.

Common rail med 1800 bars tryck och piezo-elektriska insprutare ger multipla insprutningar vid varje arbetstakt, vilket innebär att bränslemängden kan doseras ännu mer exakt. Den avancerade och effektiva “cross-flow”-kylningen håller motortemperaturen jämn.

Turbo med variabel geometri gör att motorn får effektiv laddning från mycket låga varvtal upp till maxvarv. Det ger kraftfullt vridmoment för manövrering och ordentlig effekt för hög marschfart.

Tekniska data
Beteckning: D3-110 D3-150
Konfiguration: Rak femcylindrig diesel med common rail
och turbo med variabel geometri.
Cylindervolym: 2,4 liter
Vikt, exkl. backslag: 250 kg
Max effekt hk/v/min: 110/ 3000 150/3000
Emissioner: Uppfyller EU RCD samt US EPA steg 2.
Förberedd för att möta EPA steg 3 som införs år 2012.

Inombordare
Volvo Pentas nya generation av inombordsmotorn D3 är minst sagt flexibel. Den finns i inte mindre än fem versioner från 110 till 220 hk, där de två lägsta effekterna
är lågvarvsmotorer för icke planande båtar. Elektronisk gas och växel samt ännu lägre nivåer av emissioner, ljud och vibrationer tillhör nyheterna.

Tekniska data
Beteckning: D3-110 D3-150 D3-170 D3-200 D3-220
Konfiguration: Rak femcylindrig diesel med common rail
och turbo med variabel geometri.
Cylindervolym: 2,4 liter
Max effekt hk/v/min: 110/3000 150/3000 170/4000 200/4000 220/4000
Emissioner: Uppfyller EU RCD samt US EPA steg 2.
Förberedd för att möta EPA steg 3 som införs år 2012.

Kommentarer

Kristian M 15:28:29 2009-08-02

Bravo Volvo! Vilka Duktiga motoringengörer ni har.

Lasse L 10:05:44 2012-03-08

VP D3 i "blåsväder"
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=426322