Scania introducerar en ny generation med V8-motorer för Euro 6 i tre olika effektnivåer. De nya motorerna kombinerar prestanda och kraftigt reducerad bränsleförbrukning, 7–10 procent, för kunder som kör med högre tågvikter eller hög medelhastighet – eller både och. Motorerna lanseras för lastbilar, men kommer kanske även i en marin version.
Den nya V8-generationen representerar det yttersta inom Scanias motorkompetens och svarar väl mot utvecklingen med tyngre och längre fordon för ökad transport- och miljöeffektivitet.
Den nya motorgenerationen omfattar tre effektnivåer, 520, 580 samt 650 hästkrafter. Precis som tidigare tronar Scanias starkaste V8-motor, 730-versionen, överst i den motorhierarki där alla fyra vänder sig till dem som behöver det främsta i motorväg när det gäller styrka, robusthet och produktivitet. De nya V8-motorerna kännetecknas av tekniska lösningar som bidrar till reducerad vikt, ökad tillgänglighet och sänkt förbrukning med 7–10 procent.
– I skiftet till smartare transporter är fordonskombinationer med högre tågvikter en viktig faktor. Det är också anledningen till den trend vi ser med ökad efterfrågan på mer kraftfulla lastbilsmotorer, säger Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, Sales & Marketing, Scania Trucks. Scanias V8-motorer har alltid bidragit till högeffektiva transportlösningar med fokus på lägsta CO2 per tonkilometer tack vare att färre lastbilar behövs för att utföra en given mängd transportarbete.
Allt sedan Scania introducerade sin första V8 för snart 50 år sedan har den varit en favorit bland krävande premiumkunder. Det har förvisso funnits andra högprestandamotorer, men ingen har levererat kraft, charm och robusthet nog för att mejsla ut den ikoniska position Scanias mullrande V8-motorer har bland erfarna chaufförer runt om i lastbilsvärlden.