5 juni, 2017

Nimbus 305 Drophead – Extremt öppen stor daycruiser

Nimbus 305 Drophead är en riktigt stor och öppen båt. Med enbart 150 hk diesel blir den en lugn och social skärgårdskryssare för soliga dagar.

Text & foto: Lars-Åke Redéen, Foto: Henrik Ljungqvist

När Nimbus 305 Drophead introducerades förra året stod den för en ny trend för skandinaviska båtar. En stor och rymlig daycruiser byggd för bekväma weekend- och dagsturer.

Båten är byggd på samma skrov som Nimbus 305 Coupé, utan överbyggnad. I stället har 305 Drophead en rymlig sittbrunn med flera sociala ytor samt kojer och toalett föröver. För designen svarar företagets eget designteam med Joacim Gustavsson och Mats Jacobsson i spetsen.

Enligt Nimbus bygger båten på det nya Smart speed konceptet med syfte att skapa maximal bekvämlighet för alla ombord i alla fartregister. Form och funktion har optimerats för sociala aktiviteter och umgänge ombord. Smart speed innebär att båtens skrov är utformat för komfortabel körning i farter på 0–22 knop utan någon tydlig planingströskel.

Båtliv har provkört 305 Drophead utanför Långedrag och konstaterar att konceptet fungerar mycket bra. Det passar särskilt väl om man väljer att ge sig ut på sjön när solen skiner och allt är ”som det ska vara”.

Den här båten är inget fartmonster. Tvärtom, den passar bäst i marschfarter på 15–18 knop och körs då med en relativt liten dieselmotor. Därmed hålls både priset och driftskostnaderna nere. På köpet får man en båt som verkligen är avstressande och inbjuder till lugna turer på havet.

Vi provkörde med Volvo Penta D3-150 hk dieselmotor. Det låter väldigt lite, men känns fullt tillräckligt. Vi trivdes bäst i marschfart på 15–16 knop, då ljudnivån är förhållandevis låg och båten känns trivsam samtidigt som den går torrt och fint i sjön. Vi uppmätte en bränsleförbrukning på cirka 24 lit/h vid 2 900 rpm, vilket är bra för en stor båt på fyra ton.

Vid kraftigt gaspådrag ökar ljudvolymen påtagligt från motor och sjö. Själva båten är dock gedigen utan något gnissel eller skrammel.

Den som vill åka fortare kan välja en större motor på upp till 220 hk, vilket ger en toppfart på 22 knop 18 knop marschfart. Vi trivdes bra i hela fartregistret utom när vi slog av till alldeles under 10 knop då båten drar upp en del svall.

Körupplevelsen är behaglig eftersom båten är trygg och stabil att köra. Hela uppförandet i sjön är ostressat eftersom båten är så enkel att hantera. Häck- och bogpropeller bör ingå i en fullutrustad båt för att underlätta hanteringen och vi vill gärna ha en autopilot.

Det här är en extremt social båt med flera öppna ytor. Många av dem kan användas antingen som solbädd eller bäddas upp nattetid för den som vill bo över i båten. 305 Drophead fungerar som en ”plattform i skärgården”, man behöver nästa inte gå iland. I Sverige är det som bekant lite si och så med solen om sommaren, men för Nimbus exportmarknader passar konceptet ännu bättre.

För den som vill tillbringa en några dagar på sjön är detta en utmärkt båt med bra utrymmen. Boutrymmena fungerar bra, men den som ska på riktig långtur väljer troligen en 305 Coupé eller liknande.

 

 

 

RUTA

Ny version med eldrift

Nimbus 305 finns även i en eldriven version, kallad 305 Drophead E-power. Den har de allra senaste batterierna med dubbelt så lång drifttid som tidigare version. Batterierna kommer från tyska Torqeedo som i samarbete med biltillverkaren BMW har tagit fram ett nytt batteri för elbilen BMW i3.

Drivlinan i den här modellen är helt elektrisk och heter Torqeedo Deep Blue 80i. Enligt BMW och Torqeedo är energiinnehållet i BMW i3-batteriet 40 procent mer än i tidigare version och detta till en relativt lägre kostnad än föregångaren. Vi skulle dock välja till även en generator för att vara säkra på att alltid komma hem igen.

Modulerna med batterier (två stycken i den här båten) är utbytbara, vilket gör att båten kan uppgraderas i framtiden när det finns bättre batteriteknologi.

 

 

Tekniska fakta

Längd:                            9,85 m

Bredd:                             3,25 m

Djupgående:                 0,90 m

Vikt:                                 3 950 kg

Bränsle:                         250 liter

Vatten:                            150 liter

Hålltank:                        80 liter

Kabiner:                         2

Kojer:                              4+2

Personer:                       8

Motor:                             Volvo Penta D3-110, D3-150, D3-220

Elmotor:                          Torqeedo Deep Blue i 1800 rpm 2×12,8 kW (80 hk)

Torqeedo Deep Blue i 1800 rpm 4×12,8 kW (80 hk)

Pris:                                från 2,1 Mkr

Info:                                www.nimbus.se

 

 

 

Prestanda och förbrukning

Volvo Penta D3-150 hk

Rpm                                Knop               lit/h

3160                               25                     18,5

3000                               23                     17,3

2500                               16                     13

2000                               10                     9

1500                               7,5                    4,5

 

 

 

Bildtexter:

Nimbus 305 Drophead har generösa utrymmen. Det är lätt och säkert att röra sig runt båten och på fördäck. Båten är utrustad med handtag och rostfria pulpits för extra säkerhet.

 

Den främre soffan på babord sida är vändbar så att två personer kan åka med i färdriktningen. Cockpit och akterdäck flyter ihop och den stora U-soffan på akterdäck har plats för sex personer.

 

I sittbrunnen finns en fullutrustad wetbar i glasfiber med kylskåp på 65 liter, diskho och plats för mikrovågsugn, el grill, el- eller gasolhäll.