10 februari, 2009

Aquamaticdrevet från Volvo Penta fyller 50 år

Volvo Pentas Aquamaticdrev anses av många vara 1900-talets enskilt viktigaste innovation i båtbranschen. Systemet finns idag i nöjes- och yrkesbåtar över hela världen. I år fyller det berömda Aquamaticdrevet 50 år.

Pressrelease:

Länge hade båtvärlden bara två drivsystem att välja mellan, antingen utombordsmotorer eller inombordsmotorer med axelinstallation.

Men Jim Wynne och Volvo Penta ändrade på detta 1959 genom lanseringen av världens första drev – Aquamaticdrevet.

Den amerikanske ingenjören och båtentusiasten Jim Wynne var nämligen övertygad om att det skulle gå att hitta en teknisk lösning för att kombinera en bilmotor med ett utombordsliknande drev.

Men det var svårt att övertyga omgivningen. Jim Wynne presenterade sina idéer för amerikanska tillverkare, men fick inget gehör.

Startade hemma
Han var dock fast besluten att förverkliga projektet och startade tester på egen hand hemma i sitt garage. Provkörningen visade att hans idéer också fungerade i praktiken.

I augusti 1958 åkte Jim Wynne till Europa och han fick då möjligheten att presentera sina tankar för den dynamiske och legendariske Harald Wiklund, chef för Volvo Penta under 28 år och mannen som förvandlade Volvo Penta från en lokal motortillverkare till ett världsföretag.

Harald Wiklund förstod genast den kommersiella potentialen i Jim Wynnes idé. Och redan efter två dagar skrevs kontrakt.

Succé i New York 1959
Efter intensivt testarbete under hösten 1958 monterade man dagarna före jul ihop det första riktiga drevet, provkörde det i balja, målade och packade ner det i en låda – för vidare befordran till USA.

Det hann fram precis lagom till New Yorks stora båtutställning i början på januari 1959. Det blev succé direkt.

Under lanseringen de efterföljande åren så ökade Jim Wynne intresset för drevet ytterligare genom att med Aquamatic vinna ett antal båttävlingar, ofta i konkurrens mot båtar med betydligt fler hästkrafter.

Aquamatic fick också hjälp av att plasten började slå igenom som tillverkningsmaterial för fritidsbåtar. Aquamatic passade nämligen perfekt för sportbåtar av plast med djupt V-skrov som kom att bli 60-talets storsäljare.

Fortsatt utveckling
Volvo Penta har sedan introduktionen 1959 hela tiden fortsatt att utveckla drevkonceptet – inte minst genom lanseringen 1977 av den klassiska dieselmotorn MD40. Aquamaticdrevet hade dittills enbart kunnat kombineras med bensinmotorer, men med MD40 och nya drev tog Volvo Penta fram ett kraftfullt dieselpaket som tog båtvärlden med storm.

Med dieselmotorer och Aquamatic lansering skapades en helt ny marknad där Volvo Penta sedan dess är den oomstridde ledaren.

1982 introducerades Duoprop, ett Aquamaticdrev med dubbla, motroterande propellrar. Duoprop innebar ett stort utvecklingssteg med fantastiska prestanda, säkert grepp i vattnet och bättre styrning.

Idag har Volvo Penta branschens bredaste motorprogram för drev och det omfattar såväl dieselmotorer som bensinmotorer.

Bildtexter:
Stora bilden:
Amerikanen Jim Wynne har röstats fram som marinvärldens viktigaste person, tack vare hans geniala uppfinning – Aquamaticdrevet.

Bilderna nedan
Den moderna versionen av Aquamatic – Volvo Pentas högteknologiska DPH-drev med D6-370.

Harald Wiklund, legendarisk chef för Volvo Penta från 1949-1977, gjorde Aquamatic till en kommersiell succé.

Kommentarer

Lars Toppar 16:56:49 2012-04-19

Finns det Aquamatic drev till Volvo Penta disel 2003

Olof Malmlöf 11:33:39 2012-04-20

Väldigt bra att Harald var framsynt. Älskar att köra båt med AQ. Men, jag tycker ändå att det under alla dessa år är för mycket kvalitetsproblem och "service" på VP om man t.ex jämför med en utbordare. Till saken hör att Mercury’s Bravo3 är betydligt sämre men det är en klen tröst. Jag ser fram emot Yanmars inträde och kanske XZ framgent att kvaliteten ökar. Skall köpa en båt med senaste generationen DP och D6 nu så får vi se hur långt Penta har kommit…..