5 maj, 2017

Agapi satsar och lanserar världsunik båtdelningstjänst

Den svenska uppstickaren Agapi stänger övertecknad nyemission med etablerade investerare – erbjuder ett nytt sätt att ha båt med hjälp av delningsekonomi. Först ut är Biskopsuddens marina på Djurgården i Stockholm samt Palma de Mallorca.

Pressmeddelande:

Agapi är en svensk nytänkande aktör som skakar om den traditionella båtbranschen. Från utgångspunkten Boating Freedom har man skapat nätverk av användare och tagit fram båtmodeller som hyllats av internationell expertis. Efter två år av pilottester och utveckling av mjukvara lanseras nu Sveriges, och sannolikt världens, första delningstjänst som möjliggör ett helt nytt sätt att ha båt.

Det är en tjänst som innebär att den som vill kunna ge sig ut på sjön med familj och vänner snabbt och enkelt får tillgång till en båt som känns som användarens egen båt, utan att behöva äga den med allt vad ägande av båt innebär. Ett medlemskap i Agapi Club ger tillgång till Agapis prisbelönta båtar med premiumprestanda och nätverkets kunskap om var man hittar de bästa utflyktsmålen.

Varje medlem slipper de begränsade aspekterna av ett traditionellt båtägande som underhåll, vinterförvaring, båtplats, försäkring, värdeminskning eller bara det faktum att man låser upp stora summor av sin privatekonomi för en kort båtsäsong. Varje medlem kan även boka båt på andra Agapi Centers vilket gör att det är som att ha en egen båt tillgänglig i såväl Stockholm som Palma de Mallorca, Långedrag i Göteborg och snart ett par internationella destinationer till.

Bolaget genomförde nyligen en nyemission om 5 Mkr som övertecknades inte bara av existerande ägare utan också lockade till sig etablerade investerare som Pandelis Eliopoulos. Sedan tidigare finns Jan Wäreby, tidigare Ericsson och tillika ordförande i Fingerprint, med i bolaget samt Hans Ahlinder, ordförande i Agapi Boating AB samt i Candela Speed Boat AB. Pengarna ska användas till att skala upp verksamheten i det nya Agapicentret på Biskopsudden i Stockholm samt i Palma de Mallorca i Spanien. Målsättningen är att expandera och skapa Agapi Club centers över hela världen där alla integreras i Agapi Clubs digitala bokningssystem.

– Vi är otroligt glada över att nu ha med oss Pandelis på den resa vi gör. Vi vet att vi tänker annorlunda och gör bra båtar men det som verkligen gör oss unika även globalt sett är vår delningstjänst, Agapi Club. Det är ett koncept som vi ser kan växa snabbt då den uppskattas stort av våra medlemmar och vi märker ett växande intresse från både gamla båtägare och de som hittills valt bort båt. Med delningsekonomin i centrum skapar vi ett ekosystem av värdefulla tjänster som vi kan erbjuda våra kunder, säger Peder Asplund, vd på Agapi.

– En del vill äga sin båt men samtidigt få ner sina driftskostnader. De kan låna in sin båt i klubben när de själva inte använder den. Andra vill inte äga och blir medlemmar. Den tredje kategorin är de som vill investera i en båt och ha den arbetande för dem i klubben och generera avkastning.

 

Säkrad tillgänglighet

Agapi Club kostar mindre i medlemskap per år än vad det kostar att äga och underhålla en båt som i inköp kostar hälften av en Agapi. Det är tack vare delningsekonomin. En av de första frågor som ställs är hur Agapi kan säkra upp tillgängligheten på båtar när många vill använda båt samtidigt.

– Våra tester har gjort att vi vet hur många användare som är rimligt per båt. Vårt digitala bokningssystem gör alla båtar synliga för medlemmarna och gör det möjligt att hantera både bokningar som planerats långt i förväg och spontanbokningar Det här är verkligen som att ha egen båt, men utan de nackdelar som en del ser med att äga sin båt, säger Sofi von Sivers Lindmark, bokningsansvarig på Agapi.

Info: http://agapiboating.com/sv/