Nu börjar det verkligen hända saker på sjöfartens område. Tyska SkySail har länge varit ensamma med sin teknik att förse stora lastfartyg med en fallskärm/drake för att hjälpa till med framdriften. Nu går även anrika Zeppelin Group in i SkySails.De två företagen ska tillsammans bygga en global försäljnings- och serviceorganisation för SkySails verksamhet med framdrift via vindkraft.
Zeppelin Power Systems GmbH & Co. KG i Hamburg, som är en underleverantör till anrika Zeppelin Group går alltså samman med likaledes Hamburgbaserade SkySails GmbH & Co. KG för att öka förutsättningarna på marknaden för vindkraft till handelsfartyg.
Med start nästa år kommer de två företagen att kombinera sin kunskap för att hjälpa sina kunder. De ska också försöka introducera sitt koncept under rubriken “Diesel-wind hybrid power systems”. med tanke på att i stort sett all världens exporthandel skeppas på världshaven finns det enorma summor att spara in. Handelsflottan har i många fall redan sänkt marschfarten för att spara bränsle, men med SkySails koncept skulle de kunna spara ännu mer pengar och miljö.
Zeppelin har varit partner åt amerikanska Caterpillar, världens största oberoende tillverkare av dieselmotorer, i över 50 år och har redan en av de ledande organisationerna för service och kundsupport.
SkySails framdrivningsteknik används för tillfället på två handelsfartyg som tillhör rederieerna Beluga Shipping och Wessels Reederei som en del i en testverksamhet med olika typer av fartyg. SkySails startar sin serieproduktion under 2009 och tillverkningskapaciteten är redan bokad för ett års arbete.
Beroende på vindförhållandena kan SkySails system i genomsnitt spara in mellan 10 och 35 procent av bränslekostnaderna för ett handelsfartyg. Cirka 60 000 av de 100 000 fartyg som används idag kan byggas om för SkySails system eller liknande. mer än 150 miljoner ton klimatnegativa CO2-emissioner skulle därmed teoretiskt kunna sparas in…
Länk: www.skysails.com
Se film:
SkySails – The Technology