Det blev, som vi har berättat om tidigare, motorbåten Nord West 370 S som fick utmärkelsen Boat Innovation Award på båtmässan Scandinavian Boat Show som avslutades nyligen på Stockholmsmässan. Över 160 motor- och segelbåtar ställdes ut. Åtta båtar hade världspremiär. På mässan visades också de senaste båttillbehören. Boat Innovation Award delades i år ut för andra gången. Priset är nordiskt och bedömningen görs av åtta av våra främsta och mest erfarna nordiska båtjournalister.
Det innovativa kan hittas i delar på båten eller i båten som helhet. Fem båtar nominerades till utmärkelsen. Det var förutom vinnarbåten, motorbåtarna Nimbus 365 Coupé och Marex 370 ACC samt segelbåtarna Moody 45 DS och Tarac.
Juryn röstade individuellt på de fem båtarna vilket också allmänheten fick göra. Juryn hade Moody 45 DS som sin favorit och allmänheten hade Nord West 370S.
Bra besökare och antal
Trots svarta rubriker i tidningarna om finanskrisen var både kvaliteten på besökarna och antalet besökare bra. 29 471 personer betalade entré till mässan vilket är 2 702 färre än förra året. Dock såldes det en hel del båtar och tongångarna var överlag positiva bland utställarna.
– Ja, det var verkligen en ljusstrimma i höstmörkret för alla utställare, och ett kvitto på att båtintresset inte svalnat i takt med konjunkturen. För båtintresset sitter väldigt djupt rotat. Och kanske är det så att man vill och behöver unna sig något extra när de dystra prognoserna duggar som tätast. Det här visar att man gärna lägger sina pengar på båtlivet, säger Thomas Sandberg, projektledare på Scandinavian Boat Show.
Exklusivare mässa
I de långsiktiga planerna för mässan ligger att göra den mer exklusiv.
– Vi arbetar med att ge både Allt för sjön och Scandinavian Boat Show en tydligare identitet. Allt för sjön ska spegla det båtliv som vänder sig till alla, därav namnet. Scandinavian Boat Show ska vara mässan för det exklusivare båtlivet, säger Thomas Sandberg.
Yacht Club, den nya loungen med kristallkronor och atmosfär hämtad från en internationell Yacht Club, är ett exempel på en sådan satsning som skapar den exklusiva känslan.
–Vi vill skapa en avspänd, stimulerande atmosfär i hallarna. En atmosfär som ska stimulera affärer, säger Thomas Sandberg.