28 februari, 2017

Minibåtmässan med båtmodeller på Allt för sjön

Promero Boats visar Det handlar om skalenliga modellbåtar. Klassiska träbåtar, ångfartyg och moderna segelbåtar som byggs för hand. I Promero Boats monter AG:05 på Allt för sjön får du som besökare vara med om en tidsresa som tar sin början på 1880-talet med Sandkilen Helmi via 1900-talets ångbåtsfartyg Norrskär, till den snabbgående motorbåten Wiking X. Årets nyheter inkluderar klassiska Folkbåten och vackra Svalan. 

I sin monter på båtmässan i år visar Promero Boats över 30 olika modellbåtar från olika tidsepoker, tillsammans med marin kultur och inredning från Skeppshandeln Tackel och Tåg, som besökare bjuds du på en tidsresa som tar sin början på 1880-talet med Sandkilen Helmi, via 1900-talets ångbåtsfartyg Norrskär och Blidösund, till de snabbgående motorbåtarna Loris ochWiking X.

– Båtsäsongen är kort i Sverige och att ha sin favoritbåt som modell i bokhyllan hemma är ett sätt att förlänga säsongen med ett stycke marin kultur, berättar Gustaf Uggla, grundare av Promero Boats.

Bakom varje modell ligger många arbetstimmar. För att uppnå högsta detaljrikedom samarbetar Promero nära med kunden, kända konstruktörer och intresseföreningar.

– Modellbåtarna byggs skalenligt för hand med stor detaljrikedom. Vi följer originalritningarna noga och kombinerar traditionellt hantverk med modern teknologi som 3D-printning av detaljer. Samtliga modeller är byggda i trä och lackade till högsta finish med vackra detaljer i krom och mässing.

Modellerna finns till försäljning på webben Tackeltag.se och kostar från 3 000 kr. Modellerna är byggda för hand med personliga tillverkningsnummer.

Info: www.promeroboats.se 

 

 

 

Bilderna:

S/S Norrskär (1910)

K-märkt svenskt ångfartyg byggt på Eriksbergs varv i Göteborg 1910. Sedan slutet av 1970-talet trafikerar hon sträckan Stockholm–Sandhamn på helgerna om somrarna. På vardagar går hon mellan Strömkajen och Gällnö, via bland annat Grinda. S/S Norrskär har en oljeeldad panna som senast byttes år 2000 varvid effekten ökades från 257 kW till 300 kW. Fartyget sticker utseendemässigt ut från övriga ångfartyg i Stockholm genom sin styrhytt som är placerad på båtdäck, och inte på övre däck. Modellen mäter 73 cm och är i skala 1:48.

Wiking X (1925)

Wiking X är troligen C G Petterssons mest kända båt. Framför allt därför att Pettersson 1925 gjorde en omskriven resa runt Skandinavien med denna båt. Syftet med resan var i första hand att göra reklam för Pentamotorn som installerats i Wiking men C-G ville också marknadsföra sig som konstruktör genom att visa upp Wiking längs kusten. Wiking X är en 9-metersbåt, förruffad och med ett fällbart skott i mitten av sittbrunnen. Modellen är byggd efter originalritningar och mäter 75 cm och är i skala 1:12.

Nordisk Folkbåt (1942)

Klassisk segelbåt som från början var byggd i trä med mast av trä, men nuförtiden även finns i glasfiberarmerad polyester med aluminiummast. Folkbåten kännetecknas bland annat av att ha ett F i seglet. Folkbåten blev till efter en konstruktionstävling för nordisk entypsbåt i slutet av 1930-talet, utlyst av Sven Salén. Den första folkbåten blev sjösatt den 23 april 1942 vid Arendal i Göteborg, 10 år senare fanns det ungefär 400 båtar och 60 år senare fanns det drygt 3 600 båtar. Modellen mäter 51 cm och är i skala 1:15.