Evinrude får Sverigepremiär för sina helt nya Evinrude G2 150–200 hk på Båtmässan i Göteborg 4–12 februari. Det är totalt tre nya motorer på 150, 175 respektive 200 hk i den senaste generationens E-TEC G2 utombordare som följer upp den stora V6:an på 200 H.O. med 3,4 liters slagvolym från 2014.
Evinrude satsar med de här motorerna på V6-teknik redan från 150 hk och uppåt. Det ger mer vridmoment och en fin balans i motorerna, som har 2,7 liters slagvolym. Faktum är att det ”bara” är elektroniken som skiljer de tre nya motorerna åt effektmässigt. I allt väsentligt är grundkonstruktionen densamma.
Båtliv konstaterade vid en provkörning i oktober 2016 att de här 2-taktsmaskinerna ger mersmak och imponerar på flera sätt. De är helt klart starkare och tystare än sina föregångare och skickas dessutom till konsumenterna med fem års garanti inklusive korrosionsskydd utan krav på separat service. Det är starkt.
De nya G2-motorerna går renare och utan doft, särskilt när de har blivit varmkörda. Vi märkte inget 2-taktsos vid våra provkörningar med motorerna i varken singel- och dubbelmontage. Enligt Evinrude slår nya E-TEC G2 4-taktarna på alla viktiga punkter: bränsleekonomi, utsläpp, acceleration och vridmoment.
Förbättringarna i den här nya generationen E-TEC G2 är flera. Motorerna har upp till 30 procent mer vridmoment än förra generationen och ger dessutom fullt vrid tidigt i varvtalskurvan. Bränsleekonomin är också bättre tack vare en mer kontrollerad förbränning.
Nya G2 går lugnt och fint med ett härligt bottendrag (vridmoment) redan från mycket låga varvtal. Tomgångsvarvtalet är sänkt till rekordlåga 400 rpm.
Det skiljer dock fortfarande en del i motorkaraktären jämfört med 4-taktare, men det finns rum för olika utombordare på marknaden och kunder har olika önskemål. Motorljudet från E-TEC G2 är till exempel en fördel på vissa marknader, inte minst i USA där många båtägare vill ha ett fränt ljud när de drar på gasen.
Till de nya motorerna finns även nya reglage, som ger möjlighet att synka två motorer och styra dem med en spak. Det blir det en mäktig gång när två V6:or går för fullt på båtens akterspegel.
Även på miljöområdet har Evinrude förbättrat sig väsentligt. Enligt deras egna uppgifter ligger nya G2 under samtliga 4-taktares totala utsläpp vad gäller kolväten, kväveoxid och koloxid enligt amerikanska EPA (Environmental Protection Agency). Därmed är motorerna godkända för alla kända miljöregler.
När en tidigare generation av amerikanska Evinrudes motorer presenterades för ett tiotal år sedan visade de sig i efterhand ha en del barnsjukdomar, bland annat med insprutningen. Detta ska nu vara helt eliminerat, enligt Evinrude. Systemet med injektorer är nu väl utprovat och de här 2-taktarnas förhållandevis enkla teknik kan vara en fördel på sikt.
Man ska dock inte låta sig luras av att 2-taktare är simpla på något sätt. Nya E-TEC G2 har digital växelväljare och en mycket fin, inbyggd hydraulstyrning (Dynamic Power Steering) som sitter i motorfästet. Installerad på akterspegeln är de här motorerna stilla och lugna även vid fullt gaspådrag. Evinrude kommer att vara ensamma på marknaden med detta när Mercury tagit bort detta på sin 4-cylindriga 150 hk.
I-trim (standard) är ett nytt system från Evinrude som sköter motortrimmet automatiskt. Vi gillar automatiska trimsystem över lag, eftersom även erfarna båtförare då får ut mer av sin båtkörning och båten får ett bättre gångläge.
Ytterligare en modern finess är den digitala instrumenttavla – E-Link – som finns till E-TEC G2. Den ger tydligt besked om motorn, information som även kan presenteras via en app i smartphone eller surfplatta.
Vi noterade att de här nya motorerna samtliga hade olika toppvarv. Det beror på att toleransen är högre än normalt, uppåt 1 000 rpm skillnad tolereras enligt tillverkaren.
Det finns stora möjligheter till att få en personlig färgsättning på sin båtmotor. I år har möjligheterna utökats med bland annat en kamouflagevariant à la Duck Dynasty.
Monternummer på Båtmässan: B09:82
Pressmeddelande:
Nya G2 150-200 är bäst i klassen. Det finns ingen annan motor med så många unika ”BIC” (best in class) som Nya G2 150-200:
- Bäst (lägsta) bränsleförbrukningen
- Bäst (högsta) vridmomentet
- Bäst (lägsta) avgasvärden
- Bäst (högsta) standardutrustning – El. reglage & växling, i-Trim, SS prop, 3,5” display, valfri design (svarta eller vita paneler) etc.
- Bäst (flest) unika tillbehör – DPS servo styrning (enda motorn i 150hk klassen), 7 olika panelfärger, 14 olika accentfärger, Touchdisplay 4,3” & 7” etc.
- Bäst (längsta) serviceintervall – 5år/500timmar
- Bäst (enklast) garantivillkor – 5år, ingen inkörning.
Bifogat ligger en kort introduktion och beskrivning av Nya G2 150-200 som visar dessa nya motorers unika och ”Best in Class” styrkor och egenskaper.
Svenska priser på G2 150 startar på 159 900 kr.
Fakta Evinrude 200 E-TEC G2
Motortyp: V6, 66 grader
Volym: 2,744 liter
Utväxling: 1:2,17
Varvtal max: 5000–6000
Vikt: 240 kg
Bränsleinsprutning: E-TEC Direct Injection
Generator: 133 A
Hydraulstyrning: Integrerad
Miljö: Uppfyller EPA 2013 / CARB 3 STAR / EU
Garanti: 5 år