Italienska Mazu har tagit fram en ny 38-fotare avsedd att användas som superyachttender. Den nästan 12 m långa båten har stora sociala utrymmen och rejäla prestanda med Volvo Penta IPS.
Den allra första båten från Mazu Yachts var en traditionell daycruiser, även den avsedd som superyachttender. Båten har en dynamisk design och helt egen stil på interiören med gott om utrymmen och hög komfort. Som framgår av bilderna här intill gäller det även Mazu 38, som har en modern men ganska kantig och fräckt färgsatt inredning.
De här ganska aggressivt formgivna båtarna byggs med vakuuminjicering, vilket ger relativt lätta och starka konstruktioner. Standarden på alla tillbehör och byggtekniken ska, enligt varvet, hålla ”superyacht class”.
Hittills har två stycken Mazu 38 sålts och fler är på gång. Varje båt kan kundanpassas i det mesta med olika inredningslöningar med mera. Standard är ett socialt utrymme i aktern för att kunna äta middag i det fria med familj och vänner, ett komplett badrum med dusch och sovmöjligheter under däck. Det finns flera olika val för lackering av skrovet, bland annat metallicgrå och pärlemorvitt. Samma sak för inredningen och soldynorna som finns i bordeauxröd, orange och vad kunderna än vill ha.
För maximal komfort har båtarna som standard två pentry med utrustning från Gaggenau, utrustade med kokplattor, grill, diskbalja, kyl och frys.
Båtens deplacement är 9 ton. Med två stycken Volvo Penta IPS 400 är marschfarten 30 knop medan toppfarten är 36 knop. Med det större motoralternativet Volvo IPS 600 är marschfarten 34 knop och toppfarten hela 45 knop. Kunderna kan också välja alternativet Volvo Penta IPS500.
Tekniska fakta
Längd: 11,90 m
Bredd: 3,70 m
Bäddar: 4
Vikt: 9 ton
Material skrov och däck: Vakuuminjicerad plast med kolfiberförstärkningar
Designer: Halit Yukay
Motorer: Volvo Penta IPS 400 (2×300 hk)
Toppfart: 36,0 knop
Marschfart: 30,0 knop
Bränsle: 800 liter
Vatten: 300 liter
CE-klass: A/B
Info: http://www.mazuyachts.com/