15 november, 2016

Torqeedo Cruise Pod vinnare på METS

Den tyska elmotortillverkaren Torqeedo blev en vinnare på METS (Marine Exhibition Trade Show). Deras nya Cruise Pod blev totalvinnare i det mycket prestigefyllda DAME Awards 2016.

Båtliv har tidigare skrivit om systemet, som enligt segelbåtsvarvet Hanse kan vara på väg att revolutionera elmotordriften för segelbåtar och av Torqeedo beskrivs som eett seriöst alternativ till en dieselmotor. Hanse 315 e-motion roder enhet har utvecklats i samarbete med det tyska varvets partners Jefa och Torqeedo. Grunden är en elmotor, som inte bara ersätter dieselmotorn och dess komponenter utan också hela S-drevet.

Det är andra gången som Torqeedo står som totalvinnare av DAME Award. Förra gången vann de med ”Deep Blue”, samma system som sitter i bland annat Nimbus 305 Coupé med eldrift.

Juryn på METS, under ledning av båtdesignern Bill Dixon, överräckte DAME Design Awards till Torqeedos vd, Christoph Ballin. Juryn hade många lovord till den nya elmotorn för ”dess fina ingenjörskonst och höga finish i alla detaljer, dess integrering och dess kompakta dimensioner samt realistiska pris”.

Enligt Torqeedo själva är den nya elpodden ett realistiskt alternativ till en dieselmor i en segelbåt. Detta eftersom systemet har minimal vikt med maximal effekt.

För att säkerställa driften har Torqeedo tagit fram en serie med en lithiumjon batterier speciellt för de här motorerna. De har även egna regla särskilt för segelbåtsdrift.

En ytterligare fördel med systemet är att det kan användas baklänges under segling, då motorn fungerar som en generator.

Hanse har testat eldriften i en Hanse 315, där podden har monterats direkt på segelbåtens roder. Detta ger en stark och mycket reaktionssnabb drift med många fördelar.

Den integrerade motorn i rodret styr kraften i respektive riktning av rodret, vilket bör vara en mycket effektiv lösning. Den utökade rodervinkeln på 100 grader totalt gör det möjligt för Hanse 315 med e-motion roderenheten att hanteras på ett effektivare sätt. Det går till exempel att gå snabbare från stillastående till framåt- och bakåtdrift. Inte minst vid tilläggning blir detta en klar fördel.