Varför ger sig ett bilföretag in i seglingssporten? Och varför köpa en hel tävling? Svaret är enkelt: Volvo Ocean Race passar perfekt in på vad Volvo Personvagnar önskar sig av en satsning på en sport: Varumärket blir mer känt, tillfällena att möta kunder och göra affärer ökar och de anställda kan motiveras och stimuleras.
Pressrelease från Volvo:
Varför ger sig ett bilföretag in i seglingssporten? Och varför köpa en hel tävling? Svaret är enkelt: Volvo Ocean Race passar perfekt in på vad Volvo Personvagnar önskar sig av en satsning på en sport: Varumärket blir mer känt, tillfällena att möta kunder och göra affärer ökar och de anställda kan motiveras och stimuleras.
Karin Bäcklund är ansvarig för Volvo Ocean Race-satsningen på Volvo Personvagnar. Hon har målen glasklara:
– Volvonamnet blir naturligtvis mer känt när vi ses av miljontals människor världen över. Då är det viktigt är att vi förstärker de aspekter i varumärket som handlar om spänning och äventyr. Att vi går från att uppfattas som mer emotionella och inte bara rationella.
Spänning och äventyr bjuder Volvo Ocean Race på i överflöd, en av världens tuffaste seglingstävlingar där eliten av världens seglare gör upp om vem som kan segla runt jorden snabbast. Då måste man veta att man har den bästa tänkbara säkerhetsutrustning och lita på den.
– Det handlar, som i alla extremsporter, om respekt för säkerheten. Att använda den utrustning som finns. För om du är säker kan du ha mer kul, säger Karin Bäcklund.
Säkerhet i världsklass
Hon påpekar att Volvos kärnvärden säkerhet och miljö vävs på ett naturligt sätt ihop med sporten. Båtarna som används är både kvalitetsmässigt och tekniskt i absolut världsklass och tävlingsformen miljövänlig.
Säkerheten i kappsegling har, precis som i personbilarna, ökat för varje år. Numera är det obligatoriskt att bära flytväst och säkerhetslina ombord när situationen kräver det. GPS navigeringen är en teknik som används både av bilar och båtar. I Volvo Ocean Race innebär det inte bara ett navigeringshjälpmedel, men också ett sätt att låta the Race Office veta var båten befinner sig, riktning och hastighet varje minut. Så fort något ändras drastiskt, blir det känt på Race Office. Nytt är också att en del av kölen och botten på alla båtar målas orange för att lättare kunna upptäcka dem från luften.
Exponering jorden runt
Volvo Ocean Race är mycket väl bevakat av media. Förra tävlingen gick 2005-2006 och rapporterades om i 192 länder. Mediesiffrorna är imponerande. Över 1,8 miljarder tv-tittare kunde följa tävlingen, mer än 17 500 artiklar skrevs och det totala medievärdet är 86 miljarder USD, eller dryga 533 miljarder kronor.
En bred exponering gör inte bara varumärket mer känt, det säljer också bil. Det finns tydliga kopplingar att de som känner till Volvo Ocean Race i högre grad än andra överväger att välja en Volvo som sin nästa bil.
– Men det handlar inte bara om medier. Förra gången kom 2,8 miljoner människor till någon av hamnarna under racet. Vi räknar med ännu fler denna gång, säger Karin Bäcklund.
Gäster kan provköra
I hamnarna visar Volvo Personvagnar upp sina bilar och sina kärnvärden i en stor vandrande utställning. Här erbjuds provkörning till alla inbjudna gäster, både Volvos och syndikaten som till exempel Puma och Ericsson. I några hamnar blir det möjligt att provköra också för allmänheten.
– Vi har en fantastisk möjlighet att bygga relationer med nya och gamla kunder och affärspartners i en miljö där det inte finns några konkurrenter. I år räknar vi med sammanlagt 15 000 unika Volvogäster i de elva stopover-hamnarna.
Fokus för året blir två nyheter: senaste bilmodellen Volvo XC60 och senaste nyheten inom säkerhet; Volvo City Safety. Om bilen är på väg att i låg hastighet köra in i något, bromsar den själv. Ett sätt att minska lågfartskrockar på till exempel parkeringsplatser.
Volvo XC60 lanseras vid stop-over
Många marknader samordnar lanseringen av Volvo XC60 med Volvo Ocean Race. I Spanien körs den lokala provkörningarna av Volvo XC60 kring Alicante i samband med starten. Sydafrika och Singapore är andra länder som lanserar bilen när Volvo Ocean Race-båtarna är i stan.
– Volvo Ocean race kombinerar evenemangsmarknadsföring, försäljning, introduktion, lansering, produkt och varumärke vid samma tillfälle. På så sätt får vi ut så mycket som möjligt av evenemanget, konstaterar Karin Bäcklund.
Under 2008 säljs tre Volvomodeller i en speciell Volvo Ocean Race edition i antingen Ocean Blue eller Electric Silver. Försäljningen ser ut att hamna kring 8 500 bilar
Lagarbete och hög prestanda
Kopplingen inåt företaget handlar inte så mycket om segel och distansminuter som om lagarbete och prestanda. Ombord på en 21,5 meter lång segelbåt ska elva man inte bara samsas om utrymmet, utan i varje givet ögonblick försöka segla snabbare och smartare än medtävlarna. Parallellerna till den tuffa bilindustrin är tydliga.
– Också Volvokulturen präglas av laganda, samarbete över yrkesområdena och en vi-känsla som, när den får blomma ut, kan försätta berg, säger Karin Bäcklund.