Årets Volvo Ocean Race har en helt ny sträckning och blir den längsta och tuffaste hittills. Vid startlinjen i Alicante den 11 oktober finns åtta segelbåtar. Varje båt är utrustad med två dieselmotorer från Volvo Penta.
Om båtarna är extrema är motorerna dess raka motsats. Det är vanliga standard¬motorer som monteras i vanliga segelbåtar världen över. Motorerna är av en ny modell som uppfyller världens mest omfattande emissionskrav.
Global service
Genom hela tävlingen har tävlingssyndikaten tillgång till service från någon av Volvo Pentas mer än 5 000 serviceställen över hela världen. Vid varje stop-over finns också en representant från Volvo Penta med för att assistera syndikaten.
Likadana motorer i alla båtar
Alla båtar i Volvo Ocean Race har samma typer av motorer ombord. Den ena motorn producerar el och vatten ombord. Den andra motorn används för att ta sig säkert in och ut ur hamn eller vid nödlägen.
De är hämtade ur Volvo Pentas standardprogram för segelbåtar D-serien med effekter från 12 till 75 hk. Den nya generationen motorer i D1- och D2-serien har tagits fram för att klara de strängaste miljökraven US EPA Tier 3. Från en redan låg nivå har partikelemissionerna halverats.
Hjälpmotor
Hjälpmotorn producerar el till kommunikations- och navigationsutrustning, live-sändningar, belysning och svingkölen. Motorn ger också besättningen dricksvatten genom att driva en avsaltningsanläggning ombord.
Volvo Penta D1-30
Konfiguration: Rak 3-cylindrig marindiesel
Cylindervolym: 1,1 l
Vevaxeleffekt: 28 hk (21 kW)
Vikt: 130 kg
Framdriftsmotor
Volvo Penta D2-75
Konfiguration: Rak 4-cylindrig marindiesel
Cylindervolym: 2,2 l
Vevaxeleffekt: 75 hk
Vikt: 258 kg