Tuffa emissionsbegränsningar och höga krav på bränsleekonomi ligger bakom de två nya miljötankers som just nu byggs i Holland. Ett dieselelektriskt system med fem stycken Volvo Penta D16 svarar för framdrift och all kraftförsörjning ombord.
Miljötankern, som har utvecklats av det holländska varvet IHDA Shipbuilding, har många innovativa designlösningar. Samtliga motorer har placerats längst föröver i fartyget, vilket minskar motorljudet på bryggan och dessutom möjliggör 5 procents ökad lastvolym.
Fem stycken Volvo Penta D16 generatoraggregat tar hand om fartygets totala kraftbehov ombord – bland annat framdrift av två drivenheter (poddar), vilka ger fartyget mycket goda manövreringsegenskaper – samt bogpropellrar, el till att driva pumpar mm.
Ett avancerat styrsystem gör att varje motor kan köras individuellt och på mest effektiva varvtal. När tankern går olastad eller nedströms stängs en eller flera motorer automatiskt av, vilket reducerar bränsleförbrukningen utan att påverka tankerns prestanda.
Den första miljötankern levereras sommaren 2009 och den kommer att användas som bunkerfartyg i Rotterdams hamn.
Tekniska data
Längd: 135 m
Bredd: 14,15 m
Djupgående: 6,17 m
Lastvolym: 7.145 m3
Motorer: 5 x Volvo Penta D16 MG
Framdrift: 2 x 850 kW drivenheter (poddar)
Pumpar: 20 x 52 kW
Bogpropeller: 1 x 550 kW
Klassning: Lloyds register of shipping
Hamn- och nöddrift: 1 x Volvo Penta D5 TA