Nu är det dags för Aston Martins nya muskelbåt AM37 att bekänna färg. Båten visas för första gången för publik på den prestigefyllda Monaco Yacht Show. Det är en riktigt snabb båt god för 50 knop.
AM37 är resultatet av ett samarbete mellan Aston Martin och Quintessence Yachts i Nederländerna. För att få fram en riktigt fräck båt har konstruktörerna använt sig av designers från både bil- och båtvärlden.
Den 37 fot långa Aston Martin AM37 powerboat markerar att det brittiska lyxmärket ska bli något att räkna med även på sjön. Den nya daycruisern finns i två versioner, som har kapacitet att nå 44–50 knop beroende på utförande och motorval.
Båten har utvecklats under två år. Aston Martin har varit mycket noga med att ta fram en båt som både har avancerad teknik och det yppersta inom hantverk. Erfarna hantverkare från Aston Martins bilavdelning har därför varit djupt engagerade i projektet. Flera av de mhar tidigare varit med och tagit fram kända bilmodeller som till exempel One-77, Aston Martin Vulcan och den helt nya DB11.
Att bygga båtar ställer dock andra krav än bilproduktion. En stor del av den kunskapen kommer från Quintessence Yachts. Därför har Aston Martins kreativa chef, Marek Reichman, och hans designteam haft ett nära samarbete med konstruktörer från Mulder Design för att få en så bra båt som möjligt. Även erfarenheterna från Quintessence Yachts har spelat en stor roll.
Enligt Aston Martin har AM37 det DNA som kännetecknar en äkta bil från företaget. Till skillnad från bilarna har båten, som är en daycruiser, möjlighet till övernattning genom att fälla ner ett bord och därmed skapa en komfortabel bädd. Båten har även finstämd belysning, luftkonditionering, kyl, mikrovågsugn och kaffemaskin. Allt utfört i exklusiva material som fint läder och ädelträ.
Ombord finns plats för upp till åtta personer. Båten har en runtgående vindruta, stor sittbrunn, lättviktsmaterial i luckorna över motorrummet, badplattform med mera.
Vid förarplatsen känns den eleganta stilen från Aston Martin bilar igen. AM37 har en kolfiberratt på samma sätt som företagets sportbilar.
Den 37 fot långa båten finns i två versioner – AM37 med en förväntad toppfart på 45 knop med två 370 hk MerCruiser dieselmotorer eller två 430 hk MerCruiser bensinmotorer. AM37S med en förväntad toppfart på 50 knop är försedd med två stycken 520 hk MerCruiser bensinmotorer.
Info: www.quintessenceyachts.com
Tekniska fakta
AM37 Specification
Length: 11.10m
Waterline length: 9.53 m
Beam: 3.68 m
Draft: 0.65 m
Height above wl.: 1.96 m
Displacement: 6.7 Tonnes
Fuel capacity: 800 litres
Fresh water capacity: 100 litres
Black water capacity: 100 litres
Certification: CE Category B
Construction
– Epoxy and Corecell composite sandwich construction throughout. Hull in multi axial E-glass with carbon reinforcement.
– Decks, bimini and sliding covers in full carbon composite construction.
AM37S | AM37 | AM37 | |
Propulsion | 2 x Mercury Racing 520 | 2 x Mercury 430 | 2 x Mercury 370 |
Stern Drive | Bravo 3 XR | Bravo 3 XR | Bravo 3 XR |
Fuel | Petrol | Petrol | Diesel |
Power HP/(Kw) | 520 (388) | 430 (321) | 370 (272) |
Engine Type | V8 | V8 | V8 |
Displacement L | 8.6 | 8.2 | 4.2 |
Max RPM | 4800-5200 | 4600-5000 | 4200 |
Performance in knots @ 6.7 Tonnes | +50 | 45 | 42 |
Cruising Speed | 32 | 32 | 32 |