Klockan 12.05 och 12.10 fredagen den 8 augusti startade de två grupperna i ORC International European Championship havskappseglingen på 24 timmar. En timme senare, klockan 13.05 var det dags för de tävlande i Göteborg Offshore Race att starta sin 24-timmarssegling.
De 36 båtarna i EM kom bra i väg. Vinden var västlig och styrkan var 4 – 5 meter i sekunden. Vid starten var banan 111 nautiska mil. Men beroende på vinden kan den komma att ändras under tävlingens gång.
– Som prognosen för vind är just nu skulle det i så fall röra sig om en avkortning eftersom vinden förväntas avta, säger tävlingsledaren Kerstin Holmberg.
Det går att följa tävlingen på webben genom att 15 av båtarna är utrustade med transpondrar. Se www.livetracker.se. Starten kunde följas från Skallens fyr, men en del hade föredragit att gå ut med egna båtar för att bevaka.
Klockan 13.05 gick starten för Göteborg Offshore Race, som alltså går på samma bana som EM. Skillnaden är att den seglingen är en LYS-tävling. I en ensam klass, flerskrovsbåtar, deltar katamaranen HiQ, som har ett LYS-tal på 3,38. Totalt startade i Göteborg Offsshore Race 9 båtar. Men då ska man komma i håg att många som skulle deltagit i den tävlingen seglar EM. Båtarna skiljer mycket i storlek. Det är de största som Elida med ett LYS-tal på 2,12 och Hyundai med LYS-talet 2,10.
Banan är lagd så att ”genomsnittsbåten” ska ta sig runt på 24 timmar. Det betyder förstås att flera kommer att vara mycket snabbare och andra långsammare. För Göteborg Offshore Race är nio timmar efter att första båten gått i mål en gräns för övriga att gå i mål. Då är HiQ oräknad. HiQ gick för övrigt i mål vid 21.04.24. Det är troligen Hyundai som sätter niotimmarsgränsen eftersom den båten väntas komma in strax efter midnatt.
Klockan 18.00, 18 minuter efter Unique och fyra minuter före Team Bergen, rundade Alfa Romeo Skagens Rev. Vid 20-tiden hade alla båtarna i EM-seglingen rundat Skagens Rev.
Text och Foto: Alf Tornberg
Bilden visar olika storlekar av båtar som deltar i Göteborg Offshore Race.