När det kommer en liten ny bebis i familjen får man lust att ta foton – många foton. I ögonblicket tycker man om dem, men efter några år upptäcker man hur lika och tråkiga de egentligen är. Vi har pratat med Årets Fotograf Thomas Nielsen, som ger bra råd om annorlunda och intressantare barnbilder.
När den lilla guldklimpen föds går det inte många timmar förrän barnet står i centrum för familjens beundran och framför frontlinsen på alla familjemedlemmarnas kameror. Föräldrar och mor- och farföräldrar fotar loss för att hålla kvar och föreviga varje liten rörelse och varje leende som den lilla nya människan gör. Aldrig har så många foton tagits som nu efter digitalkamerans frammarsch. Men innebär det också att vi tar bättre foton? Om du tar en titt i barnfamiljernas fotoalbum kommer du att se att alla bilder i stort sett ser likadana ut, berättar fotografen Thomas Nielsen. Det finns ingen berättelse, bara bilder på barnet i olika kläder och i olika stadier. Bilderna har ingen historia. Många föräldrar tycker att bilden är bra just när de har fotograferat den, men när de betraktar den igen några år senare har de glömt situationen. Och eftersom bilden själv inte berättar något, är den lika trist som det som finns bredvid i fotoalbumet.
Det som familjerna vill ha är naturliga bilder av sina barn. För att det ska vara möjligt måste man börja med att göra fotograferandet till något naturligt. När väl kameran har tagits fram ur lådor och gömmor är tillfället ofta borta och resultatet blir istället ett arrangerat foto med stela leenden. Jag har aldrig mina kameror i fotoväskor eller med lock på. De står framme och är redo att fotografera. Med Olympus avancerade dammreduceringssystem är det inte längre ett problem, berättar Thomas Nielsen, som dessutom anser att det är viktigt att man har en kamera som kan stå ut med att vara en del av familjen. Genom åren har jag haft många Olympus-kameror, både kompaktkameror och digitala spegelreflexkameror. Alla har hållit till både mitt professionella liv som fotograf och mitt aktiva familjeliv med barn. Det har gjort att jag har fått många bra foton – och utmärkelser, fortsätter Thomas Nielsen.
Det är viktigt att tänka i barnhöjd. När min dotter leker i sitt lilla kök sitter jag på golvet bredvid och blir en del av leken. Det gör att jag kan ta några fina foton. Jag kommer inte rusande helt plötsligt med min kamerautrustning utan är istället en naturlig del av det hela när nallen ska matas. Att jag är i samma höjd som min dotter ger en helt annan bild, berättar Thomas Nielsen. Många vuxna gör det misstaget att de tar bilden uppifrån och ner i en vinkel på 45 grader. Om man gör det förlorar man för- och bakgrund i bilden som dock är en viktig del av bilden.
En bra bild utgörs av tre lager: förgrunden, mellangrunden och bakgrunden. Det är dessa tre lager tillsammans som berättar historien och som skapar en bra komposition.
Till exempel födelsedagsbilden med tårtan placerad i förgrunden (t.ex. längst ned i vänstra hörnet), barnet i mellangrunden som blåser ut ljusen och ballongerna som syns suddigt högst upp i bakgrundens högra hörna. Ta fotot i barnets ögonhöjd – det skapar en harmonisk komposition. Inomhus bör man aldrig använda zoom, utan då ska man istället gå lite närmare – det ger bättre bilder och minskar risken för röda ögon om man fotograferar med blixt, förklarar Thomas Nielsen.
Vad gäller semesterfoton, måste man bestämma sig för om man vill ta porträtt eller göra "ett reportage" som berättar en historia. Placera barnet i förgrunden i det ena hörnet (kanske lite suddigt) med t.ex. en gatugycklare i mellangrunden och en byggnad i bakgrunden. Det gör bilderna intressanta. Kom hela tiden ihåg att ändra bildens komposition eftersom det kommer att skapa ett mer spännande fotoalbum.
Det är svårt at fotografera utomhus på sommaren. Foton som tagits i solen skapar starka färger och hårda skuggor, särskilt i ögonhålor och under näsan. Gå därför in i skuggan – det ger ett mjukare ljus. När du tycker att du har tagit den perfekta bilden så ta tio till. Oftast visar det sig att just de blir de bästa bilderna. Gå en meter åt sidan, fånga en ny vinkel, ändra ditt beteende och du kommer att se hur många olika sorters bilder du kan få ut av det, förklarar Thomas Nielsen.
Om du är ute och fotograferar när din son spelar fotboll i knattelaget kan bilden fördärvas av att en åskådare i bakgrunden har en röd tröja, eftersom ögat är skapat till att dras mot rött. Om du försöker göra bilden svartvit istället kommer du att se att hela upplevelsen förändras. Det är viktigt att experimentera – och kom ihåg att ingenting är förbjudet. En galen idé eller vinkel kan göra att du får fram den bästa bilden.
Idag är automatiken i en kamera så bra att den kan ändra stämningen i en bild. Vitbalansen kan bland annat helt filtrera bort rödsticket i en solnedgång, vilket man ju inte vill. Därför har de bästa kamerorna många s.k. scenprogram. Dessa program är tänkta att användas i särskilda situationer. Försök att se denna automatik som en GPS som visar vägen. Ibland behöver du hjälpa den lite för att den ska veta vart du vill gå. Kameran har därför en sceninställning för till exempel solnedgång. Prova dig fram med sceninställningarna och upptäck skillnaden, uppmanar Thomas Nielsen.
Det är svårt att svara på vilken kamera jeg vill rekommendera. Själv föredrar jag Olympus på grund av de goda egenskaper och den korrekta färgåtergivning. Jag är glad för min lilla E-420 som inte tar upp särskilt mycket plats och som det är enkelt att ta med sig. Åt de mer krävande uppgifter använder jag den topprofessionella E-3, men det finns ju många möjligheter. De små Mju Though som kan användas under vatten och som tål att bli tappade på marken är ju geniala för barnfamiljer. Då kan även barnen ta foton utan att man behöver vara rädd för att apparaten ska gå sönder, slutar Thomas Nielsen, som blandt annat har arbetat för en av världens största bildagenturer, Magnum i New York, och som inte mindre än två gånger har hedrats med titeln årets fotograf.