22 april, 2016

Ökad lönsamhet för Volvo Penta

Volvo Penta rapporterar om en positiv försäljningsutveckling för de flesta av företagets segment och en rörelsemarginal på 15,6%. Bland nyheterna märks företagets lansering av den uppdaterade Glass Cockpit på Miami Boat Show.

Ur Volvos rapport:

Marknaden för motorer till fritidsbåtar är fortsatt oförändrad. I februari lanserade Volvo Penta en uppgraderad Glass Cockpit, som innehåller den senaste navigationsteknologin från Garmin och Volvo Pentas Electronic Vessel Control (EVC) som ger ett enda gränssnitt för övervakning och kontroll av navigering och motordata.

Marknaden för kommersiella båtmotorer ligger kvar på låga nivåer, men det finns positiva signaler i vissa delsegment såsom båtar för vindkraftparker.

På marknaden för industrimotorer för off-roadbruk är marknaden fragmenterad med blandade signaler i vissa delsegment. Marknaderna i Brasilien, Ryssland och Kina fortsätter att minska. Marknaden för industriella motorer för kraftgenerering har en positiv tillväxttakt med en stabil utveckling i Mellanöstern och i den exportorienterade europeiska marknaden.

Nettoorderingången under det första kvartalet uppgick till 9.974 enheter, vilket var 11% lägre än föregående år drivet av lägre efterfrågan på bensinmotorer till fritidsbåtar och industrimotorer för kraftgenerering. Under kvartalet levererades totalt 9.279 motorer, en ökning med 1% jämfört med året före.

Nettoomsättningen steg med 4% till 2 340 Mkr (2 250). Justerat för förändrade valutakurser steg nettoomsättningen med 6%.

Nettoomsättningen inom motorer steg med 4% drivet av högre volymer och en positiv produktmix. Justerat för förändrade valutakurser var ökningen 6%. Nettoomsättningen inom service steg med 5% drivet av högre volymer. Justerat för förändrade valutakurser var ökningen 7%.

Rörelseresultatet uppgick till 366 Mkr jämfört med 292 Mkr exklusive omstruktureringskostnader på 16 Mkr under det första kvartalet 2015. Rörelsemarginalen var 15,6% (13,0). Lönsamheten påverkades positivt av ökad försäljning, en bra produktmix och något lägre rörelsekostnader. Jämfört med det första kvartalet 2015 påverkades rörelseresultatet negativt av förändrade valutakurser med 7 Mkr.