Ericsson Racing Team har under vintern och våren förberett sig på Lanzarote inför Volvo Ocean Race. Teamet seglar minst 500 Nm i veckan med varje båt och båtarnas besättningar är väl förberedda inför starten i Alicante 11 oktober.
Text & foto: Lars-Åke Redéen, Foto: Oskar Kihlborg
Ericsson Racing Team kommer extremt väl förberett till starten av Volvo Ocean Race med sina två båtar. Brasilianaren Torben Grael är skeppare på den internationella båten medan svensken Anders Lewander är skeppare på den ”nordiska” båten.
Båtliv har besökt träningsbasen Puerto Calero på Lanzarote. Platsen är noga utvald eftersom förutsättningarna för att träna havskappsegling är nästan idealiska med massor av friska vindar och skiftande seglingsförhållanden.
Vi fick känna av den kraften i vindarna under några timmars segling. Vinden var stadig 17–20 m/sek och båtens fart hela tiden med råge över 20 knop.
150 ville vara med
Anders Lewanders (44 år) jobb som skeppare är en tuff utmaning. Med sin bakgrund i jollesegling och som segelmakare har han goda förutsättningar att lyckas.
– Jag har varit mycket i småbåtsmiljö, men mitt yrke som segelmakare har gjort att intresset för större båtar har ökat.
En avgörande faktor för en lyckad insats i Volvo Ocean Race är valet av besättningsmedlemmar.
– Vi fick in 150 seriösa ansökningar för att segla med oss och har provat över 100 killar ombord under tolv besättningstester off shore i Ericsson One. Det finns ett regelkriterium, men den röda tråden har varit att hitta rätt personligheter. De vi har valt ut är bra sjömän och bra personer för gruppen med stort yrkeskunnande för olika sysslor.
Inga ja-sägare
– Men vi är verkligen inte en grupp snälla ja-sägare ombord utan en grupp med starka individualister. Om man har förståelse för varandra och kan visa varandra respekt utan att behöva bekräfta sig själv så fungerar det bra. Besättningen får slipa bort kanterna hos sig själva och skapa en gruppdynamik som fungerar, säger Anders.
Förberedelserna kan vara helt avgörande inför Volvo Ocean Race. På den punkten ligger Ericsson Racing Team långt framme och har utnyttjat tiden på ett effektivt sätt. Trots det finns det mycket kvar att göra.
– Vi seglar 500 Nm i veckan. Det är verkligen inga lunchseglingar utan ren kvalitetstid på havet. En av de mest gynnsamma komponenterna är dock att vi har en bra båt och att vi har haft gott om tid.
– Jag känner respekt för att det är väldigt mycket kvar att lära, men det är många grejer som ska göras. Det är svårt att förstå hur mycket tid det tar att kartlägga en båts prestanda för att kunna utnyttja den fullt ut. Vi måste veta exakt båtens prestanda i alla vindstyrkor och vindvinklar – annars kan vi inte göra våra taktiska val rätt.
– Det här är en båt som kräver väldigt mycket närvaro. Seglar man lite fel vinkel med fel segel så får det oerhört stor betydelse. Tre knop mindre betyder att konkurrenterna försvinner bakom horisonten på ett par timmar. Då kan man missa en front som de andra kan hänga på.
Ericsson Racing Teams båda båtar i Volvo Ocean Race heter Ericsson 3 och Ericsson 4.
Fotnot: De navigationsprogram som används ombord: Maxsea, Expedition och Deckman.
Bildtexter:
Ericsson Racing Team har tränat intensivt vid sin träningsbas i Puerto Calero på Lanzarote på Kanarieöarna med de två besättningarna. Båtarna är 70 fot (21,5 m) långa och 5,7 m breda. De har en masthöjd på 31,5 m och väger cirka 14 ton.