Det helsvenska varumärket för seglarkläder, Pelle P, går in i ett treårigt avtal som båt- och klädsponsor i VM-deltävlingen i Matchracesegling, Match Cup Sweden. – En fantastisk fin chans att stärka vårt varumärke i målgrupper som är starkt förknippade med sjöliv, hög kvalitet och designintresse, säger Martin Olsson, Försäljnings- och Marknadschef vid Pelle P.
– Pelle P är ett välkänt och fräscht varumärke för seglarkläder, men med gedigen historia i kappsegling och design och med en marin anknytning som passar väl in som båtsponsor i Match Cup Sweden. Det är väldigt kul att vi har fått ett långsiktigt samarbete, säger Jan Torstenson, vd för Brandspot som arrangerar Match Cup Sweden, i sportsligt samarbete med GKSS.
Sponsoravtalet innebär att Pelle P profilerar en av de tio tävlingssegelbåtarna under den veckolånga fjärde VM-deltävlingen Match Cup Sweden i Marstrand, 30 juni-6 juli. Tolv av världens bästa matchracingseglare gör upp om trofén och poängen i World Match Racing Tour. Dessutom tävlar åtta kvinnliga världsstjärnor i en egen damklass. Utöver båtsponsorskapet kommer hela funktionärsstaben att kläs i Pelle P:s marina klädkollektion. Varumärket ges också exklusiv rätt att marknadsföra och sälja sina kläder på Marstrand under tävlingsveckan.
– Detta är vår största satsning någonsin på att stärka vårt varumärke och det är ett led i vår långsiktiga marknadsstrategi att växa och bli starka i hela Sverige och i utlandet med våra svenskdesignade marina kvalitetskläder för både kappsegling och leisure, förklarar Martin Olsson.
Pelle P är ett varumärke skapat av Pelle Petterson, Sveriges genom tiderna starkaste och mest framgångsrika namn inom seglingsdesign och kappsegling, en av pionjärerna inom Matchracing och bland annat med två utmaningar i America’s Cup och ett flertal OS- och VM-titlar. Pelle P Yachting Production AB drivs av dottern Cecilia Petterson, som är vd och designer, och Martin Olsson, i Billdal utanför Göteborg.
Match Cup Sweden är Sveriges största seglingsevenemang, med sport i världsklass, publikunderhållning och mötesplatser för näringslivet. Det ingår i World Match Racing Tour.