23 maj, 2008

Motorljud vinnare i affärsidétävlingen My Mission

Under torsdagskvällen 22 maj korades vinnarna i andra upplagan av affärsidétävlingen My Mission vid en prisceremoni i Göteborg. Tävlingen riktar sig till idéer inom upplevelseindustrin och priser delades ut i kategorierna Bästa affärsidé, Årets Nytänk och Årets Wildcard samt det nyinstiftade Brew House – priset som fokuserar på lösningar inom ljud, ljus och bild.

Första pris i kategorin Bästa affärsidé gick till Kenneth Palmestål och hans idé Soundracer som erbjuder motorentusiaster en häftig ljudupplevelse i bilen. Juryn motiverade bland annat sitt val med att idén på ett kreativt sätt uppfyller ett befintligt habegär samtidigt som den skapar ett nytt. Bland de övriga prisbelönta idéerna återfanns spel för festfixare, koncept för provningar hemma, diskret erotikleksak för män, modeservice med miljötänk samt en ny metod för att sammanföra ljud, ljus och bild till en spännande helhetslösning.

– Det har varit fantastiskt att få följa tävlingsdeltagarna under tävlingen, säger Kristina Hejdenberg Sedström, VD för Brewhouse Innovation som arrangerar My Mission. Samtliga pristagare har bland annat vunnit en plats i vår inkubator under sex månader vilket ger unika möjligheter att förverkliga sin idé och jag ser fram emot att få arbeta vidare med dessa kreativa entreprenörer.

Samtliga pristagare:

Bästa affärsidé
1:a pris – ”SoundRacer” Idégivare: Kenneth Palmestål
”Soundracer ger alla motorentusiaster en häftig ljudupplevelse. Plugga i SoundRacer, starta motorn och mullret från en högpresterande V12-motor fyller bilens interiör. Lägg i ettan och dra iväg och mullret övergår till ett accelererande vrål från 800 hästkrafter. Enkelt, billigt och miljövänligt!”
Juryns motivering: Genom att både uppfylla ett befintligt habegär och samtidigt skapa ett nytt blir idén oslagbar. Kombinationen etablerad teknik, utökad funktionalitet och passionerad idégivare fick juryn att vilja gasa på.

2:a pris – ”Partyspel” Idégivare: Katja Rosén, Isabel Bävermalm och Jimmy Westholm
”Partyspel” är ett lättillgängligt spel för människor med stort socialt umgänge som på ett enkelt och roligt sätt vill få sina gäster att lära känna och interagera med varandra.
Juryns motivering: En idé som på ett kreativt sätt möter våra behov av omväxling och underhållning. Teamet är mycket kompetent inom sitt område och via rätt kanaler kommer de snart att finna sin väg in i varje festfixares hjärta och vardagsrum.

3:e pris – ”Provningsspelet” Idégivare: Simon Svensson, Jonas Nyberg
”Provningsspelet är ett koncept som skapar möjligheten att på hemmakvällen genomföra en förstklassig provning utan att först behöva lägga ner timmar på förberedelser. Ett spel, en provsmakningsguide, några frågekort, sen börjar en extraordinär smakupplevelse kring delikatessen i fokus.”
Juryns motivering: I en tid då fler och fler vill njuta livets goda möter denna produkt ett uttalat behov på marknaden. Genom ett engagerat team och ett nytt grepp kan i framtiden var person bli vinnare i god smak.

Årets Nytänk
”EGO by CARBOO” Idégivare: Jonas Carboo
”EGO by CARBOO är en erotikleksak för den moderne mannen som vill skapa inre välbefinnande och livsglädje. Dess diskreta karaktär ökar möjligheterna för produkten att publiceras i modemagasin och kan säljas på nya arenor.”
Juryns motivering: Tar ett nytt grepp på manlig onani! Idégivarens vision om att göra manliga sexleksaker jämlika med kvinnliga är innovativt och nytänkande.

Årets Wildcard
”Share My Wardrobe” Idégivare Kristin Dedorson
”Share My Wardrobe erbjuder en unik chans att njuta av mode i en inspirerande miljö till låg kostnad. Genom att bygga ett varumärke förknippat med högklassigt mode och unik service vill man locka den unga trendkänsliga kvinnan. Med ett helt nytt sätt att konsumera mode värnar man dessutom om miljön.”
Juryns motivering: Vänder sig till en målgrupp med starkt modeintresse som vill skapa sin personliga profil och hänga med i det senaste på ett smart och innovativt sätt. Dessutom finns en god miljöambition.

Brew House-Priset
”Picktosound” Idégivare: Tobias Westman
”Picktosound sammanför ljud, ljus och bild i en interaktiv komponent som går att interagera för att skapa en upplevelse.”
Juryns motivering: Med ett kreativt tänk skapar denna idé upplevelser. Bidraget förstärker positiva känslor och kan även hjälpa till att motverka obehag. Det här konceptet kommer snart att flytta in i väntsalar, entréer, banker och affärer.

My Mission är en affärsidétävling med fokus på upplevelseindustrin och arrangeras av företagsinkubatorn Brewhouse Innovation. Syftet med tävlingen är att stimulera fler entreprenörer att våga satsa på sina idéer och att lyfta fram förebilder inom upplevelsenäringen. Tävlingen genomfördes för första gången våren 2007 och resulterade i över 20 startade företag. I årets upplaga av tävlingen inkom 171 bidrag, vilket är en ökning med över 30 procent mot förra året. Bidragen kom från hela Sverige men även Danmark och Schweiz fanns representerade. Deltagarnas ålder, bakgrund och hemort var mycket varierande och hela 48 % var kvinnor.

Ett stort antal personer har deltagit som jurymedlemmar såsom David Lega (världsmästare och entreprenör), Anja Kreivi (VD Halmstad & Co), Leif Mannerström (stjärnkock), Lennart Olausson (VD Business Region Göteborg), Johan Kruse (VD Cordovan Marketing), Panos Papadopoulos (VD Panos Emporio), Katarina Stensryd (VD Nääs Fabriker), Ulla-Lisa Thordén (Säljexpert, Republic Consulting) m.fl.

Brewhouse Innovation startade 2004 och är en inkubator för kreativa affärsidéer inom upplevelseindustrin med målsättningen att stärka tillväxt och sysselsättning i regionen. Inkubatorn erbjuder kontorsplats, kapital, kompetens och kontakter.
Brewhouse Innovation finansieras av Västra Götalandsregionen, Business Region Göteborg och Innovationsbron Väst. My Misson finansieras även av Nutek och Europeiska Regionala Utvecklingsfonden.

Bilden:
Brewhouse Innovation, värdar för My Mission Final 2007.