Om tre månader, närmare bestämt den 29 juni, går starten för årets upplaga av Eurocard Gotland Runt utanför Sandhamn. Som vanligt blir tävlingen en av seglingsvärldens stora fester – och en av världens absolut största havskappseglingar alla kategorier.
Redan 90 dagar före starten och i början av den officiella anmälningstiden, kan tävlingsledningen se klara tecken på att intresset för den klassiska regattan, som nu anordnas för 49:e gången, ökar. Ett fyrtiotal båtar finns redan på startlistan och antalet förfrågningar är betydligt större än i fjol. Då samlade Eurocard Gotland Runt 246 båtar och drygt 2000 aktiva deltagare, och tog ett stort steg mot de gamla rekordsiffrorna från 70- och 80-talen.
– Det är roligt att se hur intresset för Eurocard Gotland Runt stadigt ökar igen, säger Fredrik Feldreich. Det är ett tecken på att seglingen är på ordentlig frammarsch, både som miljövänlig fritidssysselsättning och som en sport som utnyttjar den mest förnyelsebara av alla energiformer, vindkraften. Vi kanske aldrig får se de stora startfälten från Gotland Runts rekordår, men allt tyder på att ett av världens största seglingsarrangemang går mot en ny storhetstid. I dag är de tävlande båtarna så mycket större och kräver fler besättningsmän än förr i tiden. Vårt mål är därför en hygglig ökning av antalet yachter och en betydande ökning av antalet seglare.
Precis som i fjol seglas årets upplaga av Eurocard Gotland Runt på fem banor, Bana Alfa 567M, Bana Bravo 446M, bana Charlie 361M och bana Delta 309M.
Bana Classic Yacht Baltic Race på 177M seglas av de klassiska båtarna, som inte rundar Gotland utan vänder vid Salvorev, norr om Gotland.
Årets tävling seglas i nio olika samlingsklasser, ORC International, ORC Club, Grand Open, IRC, LYS, Swanklassen, Multihull 30 och 60 samt Classic Yachts. Dessutom seglas European Gotland Runt i ett antal entypsklasser om minst tio båtar i varje klass.
Huvudsponsor för tävlingen är som tidigare Eurocard.
Länk: www.ksss.se
Bilden är tagen under Gotland Runt 2004. Foto: Fredrik Forsman.