Jonas Andersson skrällde till ordentligt vid årets första Formel 1 race, genom att vinna tävlingen i Qatar för en månad sedan. Det var första gången på 10 år som en svensk vunnit i Formel 1. Nu till helgen körs säsongens andra deltävling i Portimao vid Algarve kusten i Portugal. Här får Jonas sällskap av fjolårets bäste svensk i F1, Pierre Lundin. Det blir en högintressant racerbåthelg.
Jonas Andersson gjorde en storstilad insats i Qatar. Han var snabbast under tidsträningen, hade loppets snabbaste varv och vann så också tävlingen. Det var klass på den vinsten. Det ger dock inga garantier för fortsatta framgångar. Regerande världsmästaren Sami Seliö som vunnit två av de tre senaste F1 loppen blir livsfarlig liksom superstjärnan Guido Cappellini. Italienaren har vunnit 9 VM titlar och kommer nu med en ny båt. Hans företag DAC bygger de flesta båtarna i F1, nu kommer han med en ny generation av dessa båtar. Den ska vara något längre och stabilare i gången. Cappellini har vunnit sju gånger i Portimao, han vet vad som krävs. En annan storfavorit är Emirat teamets Al Qamzi som ledde premiärloppet i Qatar när hans motor lade av. Det finns en rad stora utmaningar för Jonas, som under fjolåret var snabb i många tävlingar och tidsträningar. Men ifjol var han också den förare som fick bryta mest för motorhaverier. Nu hoppas Jonas att vinterns idoga arbete ger fortsatt resultat i form av en hållbarare maskin. Dessutom har han tränat upp sin fysik på ett helt annat sätt än tidigare.
Eskilstuna förare Pierre Lundin gjorde en fantastisk säsong ifjol. Var tillförlitligheten själv och knaprade åt sig poäng i rader av race. Det slutade på en sensationellt stark fjärdeplats totalt. Över alla förväntningar. Ifjol körde Pierre för ett italienskt Comparato team. Det fungerade alldeles utmärkt. Ett problem inför årets säsong var dock att teamet fordrade mer i betalning i år, något som Pierre trots en sällsynt fin marknadsföringskampanj hade svårt att nå upp till. Nyligen så fick Pierre dock en förfrågan från ett fransk-kinesiskt team om styrningar i år. Den kinesiske föraren lyckades ifjol inte så väl och fick inte med sig några VM poäng. Kina teamet var stolta över sin inhemske förare, men man ville ha resultat också. Därför gick budet nu över till Pierre Lundin som villigt tackade ja. En poäng i historien är att Lundin och Kina föraren i fjolårets avslutning krockade kraftigt ihop. Det renderade två gula kort till Kinesen. Nu får Pierre sätta sig i den. Den båten är också modernare än den båt Pierre körde till sig sin 4:e plats med! Pierre har också lite blandade känslor inför Portimao. För några år sedan så rullade han kraftigt runt just här, vilket medförde att han ådrog sig en ryggskada som medförde ett drygt års tävlingsuppehåll. Nu är dock Pierre Lundin tillbaka, med bättre fysik en fantastisk fokusering på sin körning och nu med bättre material än någonsin i Formel 1.
På lördag körs trädning och tidsträning i Portugal, medan Grad Prix loppet startar på söndag (4 maj) eftermiddag.
Länk: www.svera.org