Trots vinterkylan är det tydligt att intresset för seglingssporten är stort i Göteborg efter superseglingssommaren 2015. 2016 startade årets säsong med rekordpublik på 600 personer i Svenska mässans kongresshall och lera hundra tittare på nätet.
Meetingspot är ett årligt seminarium under smygöppningen av Båtmässan i Göteborg, som organiserats av Brandspot AB sedan 2007. Publiken har vuxit för varje år och årets upplaga var inget undantag. Efter Volvo Ocean Race, Match Cup Sweden och Louis Vuitton America’s Cup World Series 2015 är intresset för kappsegling större än någonsin på västkusten. Jämfört med förra året växte publiken från 500 personer till över 600.
– Volvo Ocean Race besök i Göteborg var en stor framgång och satte ett nytt publikrekord för en målgång i tävlingen. Att ett seminarium om kappsegling lockar så här stort intresse mitt i vintern är ett tecken på att sporten ligger många svenskar varmt om hjärtat, säger Richard Mason som är ansvarig för hamnstopp på Volvo Ocean Race och var en av talarna under Meetingspot 2016.
På scen stod även seglingsstjärnor, tävlingsorganisatörer och näringslivsrepresentanter. Ett par exempel är Volvo Ocean Race-seglarna Martin Strömberg och Elodie-Jane Mettraux, OS-guldmedaljören Max Salminen, ägaren av World Match Racing Tour Håkan Svensson, Mike Bowles som är Race Director för Sail Training International och Niclas Mårtensson, Vice VD för Stena Line Group.
Seminariet såg tillbaks på höjdpunkter från 2015 och tog upp nyheter från kommande evenemang under 2016. Match Cup Sweden går in i ny era med flerskrovssegling och en prischeck på en miljon dollar och Volvo Ocean Race förbereder en ny upplaga och en ny rutt där Göteborg ingår.
America’s Cup blir allt hetare inför den stora finalen 2017 och hela Sverige hoppas på nya seglingsmedaljer i under OS i Rio de Janeiro.
Allt detta stod på agendan under den tionde upplagan av Meetingspot och om ni missade livesändningen kan ni se hela seminariet i repris på Youtube – https://www.youtube.com/watch?v=2i2hDLxI_gI
Talarlista under Meetingspot 2016:
Frida Zetterström & Stefan Rahm, Moderatorer
Richard Mason, Hamnstopsansvarig Volvo Ocean Race
Martin Strömberg, Volvo Ocean Race-seglare
Anna-Lena Elled, Chefredaktör Search Magazine
Elodie-Jane Mettraux, Volvo Ocean Race-seglare
Fredrik Bergström, OS-seglare
Max Salminen, OS-seglare
Fia Fjelddahl, Paralympics-seglare
Thomas Rahm, Klubbdirektör Göteborgs Kungliga Segelsällskap
Niclas Mårtensson, Vice VD Stena Line Group
Jan Torstenson, VD Brandspot
Håkan Svensson, VD Aston Harald
Keith Swinton, Seglare World Match Racing Tour
Max Markusson, Evenemangschef Göteborg & Co
Christian Finnsgård, Teknisk doktor Chalmers
Mike Bowles, tävlingsledare Sail Training International
Emma Dyrehag, Ambassadör för North Sea Tall Ship Regatta Göteborg 2016
Oscar Klock, Peter Klocks minnesfond
Jack Griffin, America’s Cup-expert
Magnus Augustsson, America’s Cup-seglare
Ola Åstradsson, Projektledare Louis Vuitton America’s Cup World Series Gothenburg
Foto: Elias Carlsson