Antalet personer som omkom i fritidsbåtsolyckor ökade under året jämfört med 2014. 31 personer omkom jämfört med 22 personer 2014. Däremot var det ingen person som omkom inom yrkessjöfarten. Det visar preliminär statistik från Transportstyrelsen som publicerades i januari.
2014 omkom 22 personer i fritidsbåtsolyckor och 6 personer inom yrkessjöfarten. 2015 ser annorlunda ut eftersom dödsolyckorna bara förekom med fritidsbåtar.
Den absoluta majoriteten av de omkomna har troligtvis drunknat. Ingen har förolyckats i samband med kollisioner med andra båtar eller andra föremål. Kanotolyckorna har varit fler än vanligt, 6 omkomna mot normala 1–2. Det har dessutom inträffat flera allvarliga incidenter med kanoter. Samtliga som har omkommit i fritidsbåtsolyckorna är män eller pojkar.
Även om ingen omkom inom yrkessjöfarten var det preliminärt 34 stycken som skadades allvarligt. Hälften av skadorna uppkom i så kallade personolyckor då till exempel en i besättningen halkar och skadar sig. Resterande är sjöolyckor som har med driften av fartyget att göra, till exempel en grundstötning.
Transportstyrelsen arbetar med att försöka öka rapporteringen av tillbud inom yrkessjöfarten.
– Tillbudsrapportering är en viktig förutsättning för det proaktiva säkerhetsarbetet och ett mycket viktigt underlag för vårt arbete inom analys och tillsyn, säger Maria Ågren, generaldirektör på Transportstyrelsen. Som det är nu är det bara befälhavaren på ett fartyg som måste rapportera tillbud, men som vi har sett inom luftfarten får vi en bättre helhetsbild av tillbuden när andra än befälhavaren har rapporteringsskyldighet.
Exempel på kategorier som skulle kunna omfattas av rapporteringskrav är lotsar, personal inblandade i hanteringen av ett fartyg i hamn och annan personal än befälhavaren som utför säkerhetsrelaterade uppgifter ombord på ett fartyg.
När det gäller området fritidsbåtar har Transportstyrelsen med anledning av det ovanligt höga antalet omkomna kanotister tagit kontakt med Kanotförbundet. Bland annat har Kanotförbundet handlat in vattenskyddande mobilfodral som deras anslutna kanotcentraler kan låna ut, hyra ut eller sälja till dem som hyr kanoter.
– Vi har i några års tid pratat om att fungerande mobiltelefoner räddar många liv i fritidsbåtssammanhang. Under 2015 har det kommit till vår kännedom att minst 8 personer har kunnat räddas till livet sedan de hamnat i sjön men haft vattenskyddade mobiltelefoner som gjort det möjligt att kalla på hjälp, säger Maria Ågren.
Foto: Sjöfartsverket
Hur många av de omkomna har varit inblandade i alkoholrelaterade sammanhang?
MVH
Claes Mannerfelt
Hur många av dödsolyckorna var alkoholrelaterade?
MVH
Claes Mannerfelt
Det har inte framkommit än, men vi ska ta reda på det.
/Redaktionen
Hej! Hur många omkom med övernattningsbar segelbåt (ej jolle). Och av dessa hur många befann sig på oskyddat vatten. (Dvs inte i mindre insjöar eller i skyddade skärgårdar.)
//Hans
Skicka sådana detaljfrågor till Transportstyrelsen.
/Redaktionen
Hejsan! Jag tycker statistiken är ofullständig. Redovisa gärna hur många som omkommit i segel- respektive motorbåtar samt på sjöar och hav. Jag vet att Transportstyrelsen har focus på att utreda vilka förebyggande åtgärder som kan vidtas av båtklubbar och sjöräddande organisationer. Mycket bra initiativ från kanotförbundet.
Jag är också intresserad av att om möjligt veta om minimibemanningen ombord på större och motor och segelbåtar kan ha någon bäring på olyckstillbud etc. Ofta är det bara två personer ombord och det är lätt hänt att de ena personen drabbas av något som inskränker handlingsförmågan. Farkosten måste då framföras av endast en person till säker hamn.
Själv har jag skaffat en vattentät mobil och även två vattentäta skyddsfodral för övriga mobiltelefoner. Intressant är vad Transportstyrelsen planerar för övriga åtgärder för att pressa ner antalet olyckor. Vi båtmänniskor behöver mer kunskap för att motivera oss att höja säkerheten generellt eller under vissa omständigheter.
Det är i så fall Transportstyrelsen som ska stå för mer statistik. Hör gärna av dig direkt till dem med dina frågor.
/Redaktionen
Oavsett båttyp eller hur olyckor går till – med eller utan alkohol – så talar vi om ett problem som inte ens är mätbart.
Går vi sedan in på hur de få olyckorna går till så sker de år ut och in med båtar som inte omfattas av den nya promillelagen öht. Sedan går moralister ut och stödjer denna världsunika morallag fast den helt missar målet.
Vissa (inga namn nämnda) som starkt kritiserat lagen i en viss tidning backar sedan på vad man tidigare anfört med en floskel “båttrafik och alkohol går inte ihop”. Men det går bra ihop tydligen med de båtar där olyckor sker för om det -som så mycket annat – säger man ingenting.