Stormen ”Gorm” och ”Helga” har medfört en hel del skador för försäkringsbolagen.
– Vi har fått 17 anmälda skador till en uppskattad kostnad på cirka 1 Mkr. Det gäller då mest omkullvälta båtar och täckställningar/båthus till båtar. Det är omfattande skadehändelser för oss även om de inte kan jämföras med stormen vi hade i våras ”Egon” då vi hade cirka 40 skador till en kostnad av 3 Mkr. Då hade vi ju även en del sjöskador på båtar som låg i vattnet, säger Per Grywenz, VD för Svenska Sjö.
– Den värsta storm vi haft i skadehänseende är ”Gudrun” i januari 2005. Då hade vi 225 registrerade skador till kostnad av cirka 10 Mkr.
Den typ av väder som vi har sett i höst är ofta återkommande när det är varma höstar och vintrar. Kanske som en följd av klimatförändringen. Samtidigt har vi omväxlande haft kalla vintrar med mycket snö, något som orsakar andra skador i form av takras i båthallar och täckställningar.
– Då brukar det också inträffa en hel del sjunkskador orsakat av att genomföringar fryser sönder. Det kan ju vara så att man under tid vänjer sig vid varmare vintrar och blir lite överraskad då det blir riktigt kallt och mycket snö, säger Per Grywenz.
Tips för att minska risken för skador vid hård vind är att:
- Båten står bra stöttad – gärna i hel vagga av ”Tyresö-typ”.
- Fäst inte presenningen i stöttningen till båten. Presenningen kan bli ett ”segel” som drar omkull båten.
- Står båten med lösa stöttor så måste man regelbundet se till att de inte sjunkit ner i marken så att båten rör sig mellan stöttorna. Stöttorna måste i så fall justeras.
- Se regelbundet till båten vintertid. Om en presenning blåst av kan ju båten skadas av nederbörd