Finska Baltic Yachts fortsätter att sätta rekord i både stil och prestanda. Den allra senaste båten byggd helt i kolfiber – 115-fotaren Nikata – topp med 28 knop på sin jungfrutur över Atlanten.
Nikata är den allra senaste båten från Baltic Yachts. Hon är byggd helt i kolfiber och kustomiserad helt efter köparens önskemål av Baltic Yachts. Båten har gneomgått flera testseglingar hos varvet i Finland under hösten och kom nyligen till Karibien efter en 3 000 Nm lång transatlantisk segling under vilken Nikata nådde upp till 28 knop.
Den stilfulla yachten med silverfärgat skrov väger 88 ton och är det senaste exemplet på hur skickliga Baltic Yachts är på att konstruera och bygga i kolfiber. Tillsammans med Wally Yachts är de inofficiella världsmästare inom det området.
Båten har byggts i Jakobstad i Finland. Den 240 man starka arbetsstyrkan var inte bara ansvarig för att bygga själva båten i kolfiber och Corecell (skrov och däck) utan de hade även ansvar för allt från den lyxiga inredningen med åtta sängplatser till alla övriga, handgjorda detaljer.
I samarbetet kring Nikata ingick även designerna judel/vrolijk & co, projektledarna MCM från Newport i USA och Nauta Design, som var ansvariga för däcks- och inredningsdesign och styling. Baltic Yachts levererade Nikata på utsatt tid och inom budget så att hon nådde fram till Karibien i god tid för att vara med om starten av Royal Ocean Racing Club’s Caribbean 600 Race 22 februari.
Trots att detta är en båt byggd med högsta precision och finaste kvalitet in i minsta detalj är denna 115-fotare tillräckligt lätt och styv för att ställa upp i regattor som Caribbean 600 Race och andra seglingar, inshore och offshore.
Nikatas skrovform är en vidareutveckling av de senaste Mini Maxi 72:orna, som av vilka hon kommer att kappsegla mot några i Caribbean 600. Hon är mycket stark och styv, tillräckligt för att klara kraftiga belastningar på både skrov och rigg. Ombord finns bland annat high-speed vinschar och avancerade trimsystem för seglen. Hon kan också snabbt ändras från att segla mer ”cruising style” till att bli en kompetent kappseglare i yppersta klass. Hon har bland annat en 33 ton lyftköl (buld), som helt nerfälld går ända ner till 7,9 m.
En extra finess är en ny typ av utfällbar akterplattform, designad av Nauta Design, och konstruerad och byggd av Baltic. Den ger utrymme för bad och ombordstigning och en stabil trappa upp i båten ger en br entré för gäster.
Tekniska fakta
Längd: 35,00 m
Längd v l: 32,6 m
Bredd: 8,07 m
Djupgående: 3,65 / 5,85 m
Vikt: 88 000 kg
Ballast: 33 000 kg
Skrov: Kolfiber med sandwich och corecell
Däck: Kolfiber med honeycomb
Interiör: Ek
Design: judel/vrolijk & co
Koncept m m: Nauta Design
Klassificering: MCA Pleasure
Kabiner: 1 x Owner, 1 x Vip, 2 x guest, 3 x Crew
Leverans: 2015
Info: www.balticyachts.fi
Foto: Guido Cantini