Intresset för den nya resmässan Travel är stort. Två månader innan öppningen, den 24 januari 2008, har mer än 200 företag anmält sig som utställare. Bland dessa kan nämnas utställare från Lappland i norr till Sydafrika i syd, samt alla nordiska och baltiska turistbyråer. En anledning till det stora intresset är placeringen i Stockholm som gör mässan lättåtkomlig för fler personer i branschen, samt att stockholmspubliken nu får en stor och samlad resmässa på nära håll.
Bland utställarna finns nischade hotell samt aktivitetsarrangörer för privatresenärer, men även många konferensanläggningar, eventbyråer och mötesexperter som tidigare varit på SHIE, som nu är en integrerad del av Travel. På öppningsdagen hålls en internationell konferens kring temat miljö och klimatförändringar som belyser rese- och mötesindustrins ansvar och utmaningar
De två första mässdagarna, reserverade för branschen, kommer att bjuda på seminarier, workshops och föreläsningar. Allmänhetens dagar innehåller ett späckat aktivitetsprogram för alla smaker och intressen.
Branschbesökare och utställare kan boka in sina personliga affärsmöten i en Business Partnering lounge med hjälp av ett nytt bokningssystem och privatresenärerna kommer att kunna fynda resor på plats.
– Vi vill att Travel ska fungera som en samlad inspirationskälla och affärsskapande miljö både för branschen samt för privatbesökarna, säger Jan Klingeborn, projektledare för mässan. Vi har anlitat den prisbelönade arkitekten Caroline Heiroth, som har bland annat ansvarade för utställningar som Routes och Swedish Style in Tokyo och uppseendeväckande installationer på Stockholmsmässans invigning av Rica Talk Hotel.
Fakta om Travel
Travel går för första gången torsdagen den 24 till söndagen den 27 januari 2008 på Stockholmsmässan och kommer därefter att arrangeras vartannat år. Utställarna är turistorganisationer, researrangörer, resebyråer, agenter, hotell- och konferensanläggningar, transportörer, uthyrningsfirmor med flera. SHIE (Scandinavian Hospitality Incentive & Event Exhibition) integreras i de första två dagarna av Travel som riktar sig till branschen. Lördag och söndag är publikdagar där utställare erbjuder massor av upplevelser och aktiviteter för hela familjen. Stockholmsmässan i Älvsjö är Nordens största och ledande mäss- och kongressarrangör med ca 1,3 miljoner besökare per år.
Info www.travelshow.se