Den största båten hittills i den högaktuella serien med nya motorbåtar från Axopar i Finland – Axopar 37 – har nu testats ordentligt och Båtliv har fått tillgång till testresultaten. Båda versionerna med Cabin respektive TTop har testats.
Båten har ett rejält V-format skrov och låt motstånd i vattnet, enligt tillverkaren. Detta tillsammans med ett stegat skrov med låg tyngpunkt ger många fördelar vad gäller sjöegenskaperna i båten.
Axopar kör hårt med sina fyra grundkonfigurationer på skroven – T-Top, Cabin T-Top, Cabin och Aft Cabin. Den nya Axopar 38 är en större version av grundmodellen på 28 fot, men här finns mycket mer av utrymmen och storlek som gynnar bland annat levandskomforten ombord.
– Med god respons i manövreringen och en intuitiv styrning med god båtkänsla är det här en väldigt kul båt att köra. Axopar 37 har på alla sätt överträffat vår målsättning med båten, säger Jan-Erik Viitala, VD för Axopar.
För Axopar 37 är motorvalet unikt beroende på köparens önskemål, men tillverkaren rekommenderar Mercury Verado L6 motorer från 200 Pro till 350 hk med XL rigglängd för dubbelmontage. Med Mercury Enertia ECO propellrar kan toppfarten ökas ytterligare upp mot 20 %.
Under testkörningarna av TTop klockades farter upp till 50 knop med den ultimata utrustning med dubbla Verado 350 XL och Cabins toppfart uppmättes till 47knop med dubbla Verado 300 XL.
Med en normal marschfart på 21–35 knop är den mest bränsleeffektiva farten cirka 28 knop med en uppmätt bränsleförbrukning på 2,3 l/Nm. Max räckvidd blir därmed med 770 liters tankar 330 Nm och även vid farter runt 35 knop är räckvidden cirka 300 Nm.
Båten får sin världspremiär i Düsseldorf i januari. Prisbilden blir klar inom den närmaste månaden.
Tekniska fakta
- Length (excl. engine) 11.20m / 36ft 9inch
- Beam 3.30m / 10ft 10inch
- Draft to props 0.85m / 2ft 9inch
- Weight (excl. engine) 2950kg / 6500lbs
- Berths / Max Passengers 2 / 10
- Hull Design Twin stepped / 20° ‘sharp entry’ V
- Construction Resin Infused GRP
- Classification B-offshore
Info www.axopar.fi