Match Cup Sweden skrev på onsdagen ett samarbetsavtal med World Childhood Foundation som under fem år gör stiftelsen till mottagare av en årlig donation.
Childhood blir också seglingsevenemangets officiella välgörenhetsorganisation.
– Det känns mycket bra för oss som internationellt seglingsevenemang att ta ett aktivt socialt ansvar och bidra till Childhoods arbete, säger Jan Torstenson, vd för Brandspot som arrangerar Match Cup Sweden.
World Childhood Foundation grundades på initiativ av Drottning Silvia 1999 och stödjer projekt som arbetar med att stödja utsatta barn över hela världen. Det fördjupade femåriga samarbetet mellan Childhood och den svenska deltävlingen i världsmästerskapet i Match Racing offentliggjordes på en pressträff på Scandinavian Boat Show på onsdagen.
– Vi är glada över att få ett långsiktigt samarbete som officiell välgörenhetsorganisation i Match Cup Sweden. Vi hoppas att det skall inspirera åskådare och företag att på olika sätt stödja vårt arbete för att hjälpa utsatta barn, menar Mats Agurén, biträdande generalsekreterare för World Childhood Foundation.
– World Childhood Foundation har sedan starten arbetat för barns rätt att vara barn. Förutom att ge Childhood möjlighet att sprida information om våra frågor, och få ett betydande finansiellt stöd, ger ett samarbete av det här slaget de deltagande företagen möjligheter att kombinera olika syften med sin sponsring, fortsätter Mats Agurén.
– Genom att aktivt stödja Childhoods arbete kan vi skapa ett ännu mer attraktivt evenemang vilket innebär att Match Cup Sweden ger ett större värde för både våra sponsorer och besökare, förklarar Jan Torstenson.
Målet är att Match Cup Sweden ska kunna skänka 750 Tkr till Childhood Foundation från del av intäkterna och genom välgörenhetsaktiviteter under tävlingarna på Marstrand. En av kappseglingsbåtarna kommer liksom i fjol att bära Childhoods segel och logo.
Childhoods målgrupper är gatubarn, barn på institution, flickor och unga mödrar. För närvarande stödjer World Childhood Foundation över 110 projekt i 14 länder och har kontor i Sverige, USA, Tyskland och Brasilien. Verksamheten finansieras i dag genom stöd från de ursprungliga 14 grundarna, företagssamarbeten och donationer.