3 november, 2015

Volvo Ocean Race 2014–15 bästa omgången hittills

Den senaste omgången av Volvo Ocean Race blev den bästa och mest välbevakade någonsin. Det framgår av den slutliga Race Report som lämnas av organisationen bakom Volvo Ocean Race. Drygt 2,4 miljoner människor besökte Race Village – den högsta siffran hittills. Racet lockade över tre gånger fler företagsgäster än tidigare.

När målskottet sköts i Göteborg 27 juni för den tolfte upplagan av det 42 år gamla Volvo Ocean Race startade också arbetet med den slutliga sammanställningen, kallad Race Report.

Ur den framgår bland annat:
• Ett rekordstort antal (70 471) affärsbesökare kom till Volvo Ocean Race. Det är mer än tre gånger så många som den tidigare högsta siffran, som uppmättes 2011–12. Det bekräftar racets status som plattform för segling med sponsorer.
• Det högsta antalet besökare (2,4 miljoner) någonsin. Ökningen var 16 % jämfört med Volvo Ocean Race 2011–12.
• En ökning med 140 % i online nyhetspublik i 113 länder och 27 % i TV-tid (293 miljoner Euro). Detta beror bland annat på båtarnas Onboard Reporters och allmänt bättre mediabevakning.
• 7 663 timmar global TV-tid. En ökning med 59 % jämfört med 2011–12.
• Deltagande team fick ett genomsnittligt mediavärde på 47,5 miljoner Euro.

– Volvo Ocean Race erbjuder havskappsegling i världsklass och unika möjligheter både på vattnet och i hamnarna. Antalet gäster för att ta del av programmet har tredubblats under den senaste upplagan, säger racets avgående VD, norrmannen Knut Frostad.

En av de mest uppskattade delarna var ”Guest Onboard experience”, något som gav 2 451 gäster möjligheten att segla med en av de sju Volvo Ocean 65-båtarna. Det är i sig en ökning med 58 % jämfört med 2011–12.

– Vi ger fler människor än någonsin möjligheten att känna på kappsegling precis som det är att delta i racet, tillsammans med de professionella seglarna. Det är en upplevelse man inte kan köpa för pengar.

Racet gav också några exklusiva möjligheter, inklusive en stjärnfylld Awards Nights vid varje stopover, guidade turer på båtarna och skräddarsydda program på olika sätt. Det var även en framgång för själva seglingstävlingen.

– Vi fick uppleva ett race där sex av sju båtar vann något offshore leg eller In-Port Race, säger Frostad.

Seglare från 19 olika nationer deltog i tävlingen. Den segrande båten, Abu Dhabi Ocean Racing, hade den största mixen av nationaliteter med ett genomsnitt på 6,9.

En tydligen förändring mot tidigare race är att stoppen i hamnarna blir allt kortare och innehåller allt fler aktiviteter. Detta bidrog till att till exempel ”Another Day At The Office” räknade in 497 500 fans ombord på båtarna.

Nästa upplaga av Volvo Ocean Race – den 13:e – startar i Alicante 2017. Sju hamnar – Alicante, Auckland, Kapstaden, Cardiff, Göteborg, Lissabon och Newport – har redan tillkännagetts. Den fullständiga rutten blir offentlig 2016.