23 oktober, 2015

Stark försäljning och lönsamhet för Volvo Penta

Volvo Penta gjorde ännu ett starkt kvartal med en förnyad och innovativ produktportfölj, skriver företaget i sin kvartalsrapport. Försäljningen var 2,3 miljarder kr – en ökning med 18 procent. Rörelsemarginalen var 13,5 procent och orderingången ökade med 10 procent.

Försäljningen steg med 18 % jämfört med föregående år. Företaget hade en hög lönsamhet med en rörelsemarginal på 13,5 %.

I rapporten skriver Volvo så här om Volvo Penta:
Marknaden för motorer till fritidsbåtar är fortsatt stabil, men Volvo Pentas marknadsandelar har ökat något. I september mottogs Volvo Penta Forward Drive med stort intresse under sin europeiska lansering på båtmässan i Cannes. Forward Drive har en patenterad design, med framåtriktade dubbla, motroterande propellrar och drev med justerbart trim, som drar båten framåt genom vattnet i stället för att trycka den framåt. Nya bensinmotorer lanserade också – en linje med 5,3-liters V8:or och en ny 280 hästkrafters V6:a – båda med avsevärt förbättrad bränsleförbrukning och minskade utsläpp.

Marknaden för kommersiella båtmotorer ligger kvar på låga nivåer, men det finns positiva signaler i vissa delsegment, till exempel inom havsbaserade vindkraftsparker. På marknaden för industrimotorer för off-roadbruk är signalerna blandade. Marknaden för industriella motorer för kraftgenerering har en positiv tillväxttakt med en stabil utveckling i Nordamerika och Europa medan Kina försämras.

Nettoorderingången under det tredje kvartalet uppgick till 8.328 enheter (7.570).

Nettoomsättningen det tredje kvartalet 2015 steg med 18% jämfört med föregående år och uppgick till 2.344 Mkr (1.981). Justerat för förändrade valutakurser steg nettoomsättningen med 12%. Försäljningen det tredje kvartalet fördelades mellan affärssegmenten enligt följande: Marin 1.344 Mkr (1.070) och Industri 1.000 Mkr (860).

Rörelseresultatet uppgick till 316 Mkr (253). Rörelsemarginalen var 13,5% (12,8). Lönsamheten påverkades positivt av högre volymer och valutakurseffekter vilket delvis motverkades av en ofördelaktig produktmix. Jämfört med det tredje kvartalet 2014 påverkades rörelseresultatet positivt av förändrade valutakurser med 83 Mkr.