6 oktober, 2015

Båtliv får ökade resurser och modernare sajt

Båtliv satsar inför framtiden när tidningen ökar utgivningen via fler digitala nyhetsbrev och får en bredare teknisk plattform. Tidningens ägare, Svenska Båtunionen, budgeterar över 2 Mkr för att ytterligare stärka tidningen.

Med sin upplaga på över 140 000 ex är Båtliv idag Europas största båttidning. Läsarna är båtklubbsmedlemmar i hela Sverige.

– Vi investerar i nya medier och en ny webbplattform som gör att tidningen kan läsas i datorn, plattor och i mobilen. Nu får fler möjligheten att läsa Båtliv oftare och samtidigt når redaktionen snabbare ut med våra nyheter, säger Lars-Åke Redéen, Båtlivs chefredaktör.

Båtliv är och förblir ett tryggt båtmedia med en långsiktig plan. Som medlemstidning för Sveriges största båtorganisation fyller tidningen en viktig funktion.

Tack vare att Båtlivs annonsörer får bra effekt med sina annonser har annonsinvesteringarna ökat kraftigt i år. Annonser i print uppfattas inte som störande på samma sätt som i andra media.

– Stödet från vår ägare Svenska Båtunionen visar att Båtliv faktiskt gör en insats för Båtsverige. Tidningen är inte en kommersiell produkt som försvinner om den inte ger vinst. Vi är på båtägarnas sida, säger Henrik Salén, annonschef för Båtliv.

– Det är svårt att sälja tidningar som måste överleva på att sälja lösnummer och prenumerationer i dagens läge. Har man en komplett medlemstidning och tillgång till Internet så räcker det, förklarar Henrik.

Båtliv går över till en ny hemsida med ny teknik i höst. I slutet av året startar även utgivningen av ett digitalt nyhetsbrev, som når ut till cirka 60 000 mottagare.

– För oss är Båtliv ett utmärkt sätt att snabbt nå ut med vårt budskap till våra medlemmar. Att nå ut till minst 140 000 mottagare kostar men är värt pengarna, säger Peter Karlsson, verksamhetschef på Svenska Båtunionen.