25 september, 2015

Ny generation marina bensinmotorer för inu-drev

Volvo Penta lyfter motortekniken till en ny nivå genom att introducera en ny generation marina bensinmotorer för inu-drev. De nya V6- och V8-motorerna bevisar vår ledande position på innovationssidan genom att erbjuda enastående prestanda samtidigt som de ger avsevärt mindre utsläpp än USA-standard och kommande EU-standarder kräver.

Pressmeddelande:
Volvo Penta har börjat rulla ut ett komplett sortiment av nästa generations bensindrivna V6- och V8-motorer för Aquamatic-drev. En ny 4,3-liters V6-motor med katalytisk avgasrening och 200 eller 240 hk finns redan tillgänglig. Den nya 5,3-liters V8-motorn, samt V6-280, lanserades i USA den här månaden. Hela sortimentet kommer att lanseras under 2015 och 2016 – sju motorer totalt och ytterligare två V8 som kommer 2016.

De nya motorerna baseras på General Motors hyllade Gen V-teknik och på den revolutionära prisbelönta V8-380 som introducerades av Volvo Penta 2012 – och utgör ett viktigt komplement till Volvo Pentas nuvarande produktlinje. De är också Volvo Pentas miljömässigt mest avancerade motorer hittills, upp till fyra gånger renare drift än konventionella fyrtakts eller direktinsprutade utombordsmotorer med motsvarande effekt.

De nya motorerna är de första på marknaden som standardmässigt kombinerar följande nyckeltekniker:
• Branschens första motorer med direkt bränsleinsprutning, vilket bidrar till högre vridmoment vid låga varvtal och oöverträffad bränsleeffektivitet
• Variabla ventiltider, vilket optimerar vridmomentet genom hela accelerationsområdet
• Lätt motorblock, helt i aluminium, ger ett oöverträffat effekt-viktförhållande
• Ett slutet kylsystem som standard ger jämnare drifttemperatur och högre livslängd utan att motordelar utsätts för råvatten eller saltvatten
• De branschunika lambdasonderna av bredbandstyp optimerar motorn med avseende på varierande bränslekvalitet och minskar samtidigt kolmonoxidutsläppen med 95 procent, tack vare användning av katalysatorer
• Standardisering över hela produktlinjen av marina bensinmotorer med gemensamma delar och servicepunkter minskar antalet komponenter som reservdelshandeln behöver hålla i lager och förenklar service och underhåll.

Dessutom innehåller den nya serien Volvo Pentas beprövade RPM-baserade hastighetsreglering som automatiskt bibehåller konstant hastighet när båten befinner sig i en skarp sväng.

– Vi har innovation i vårt DNA på Volvo Penta, säger Ron Huibers, VD för Volvo Penta of the Americas. Vi är mycket stolta över vår imponerande serie av branschledande uppfinningar, som Duoprop-drevet, joystickstyrning, IPS och Glass Cockpit. Nu höjer vi ribban igen. Dessa nästa generations bensinmotorer är riktiga fullblod, med innovationer som ger dramatiska förbättringar i vridmoment, acceleration, bränsleeffektivitet, utsläpp och hållbarhet till ett konkurrenskraftigt pris.

– Volvo Penta erbjuder redan det bredaste sortimentet av motorer och drivsystem inom marinindustrin och den nya bensinmotortekniken kommer att ge våra kunder ännu fler alternativ, tillägger han. De nya motorerna gör båtlivet roligare. De är lyhörda och kraftfulla, med hög effekttäthet och bättre bränsleeffektivitet – så att båtägare får allt större aktionsradie.

Nuvarande och nya motorer finns med DPS-, FWD-, OceanX- och SX-drev samt med Electronic Vessel Control (EVC) som tillval. Motorerna har också hastighetsreglering som upprätthåller önskad körhastighet oavsett belastningsförhållanden – perfekt för vattensporter.

– Ett av våra kärnvärden inom Volvo Penta är att vara goda förvaltare av miljön, säger Huibers. Dessa nästa generations motorer är konstruerade för att förbättra bränsleeffektiviteten och för att med god marginal uppfylla världens mest rigorösa utsläppsnormer, inklusive dem som fastställts av USA:s Environmental Protection Agency och California Air Resources Board, liksom kommande EU-krav. Vi har också minskat kolmonoxidutsläppen på tomgång med 95 procent.

De nya motorerna stöds av Volvo Pentas branschledande begränsade garanti på 2+3 år med program för utökat skydd. Återförsäljare och båtägare kommer också att kunna dra nytta av de enhetliga reservdelarna för hela motorfamiljen, samt av de förlängda serviceintervall som tillåts av den nya tekniken.

Bensinmotorer i Europa
Marina bensinmotorer har ingen stor marknadsandel i Europa, men är icke desto mindre ett viktigt segment för Volvo Penta – ett segment som representerar 10 % till 15 % av all motorbåtsverksamhet på kontinenten.

– Runt om i världen förlitar man sig inom sporter som wakesurfing och vattenskidor starkt på båtar med bensinmotorer, och Europa är inget undantag, säger Pascal Jamet, chef för Volvo Pentas marinmotorförsäljning i Europa. Utombordsmotorer är svårhanterliga och stör aktiviteter vid båtens akter. De gör det besvärligt för surfare och vattenskidåkare som behöver ta sig på och av båten snabbt och säkert.

Inombordsmonterade bensinmotorer erbjuder den perfekta lösningen och avger ytterst lite utsläpp, vilket är en fördel i delar av Schweiz där utsläppsbegränsningar på de alpina sjöarna diskvalificerar dieselmotorer.

– Wakeboard- och vattenskidklubbar i hela Europa kommer att välkomna Volvo Pentas nästa generations V6- och V8-motorer med Aquamatic-drev, tillägger Jamet. De nya motorerna ger en ny dimension åt flera populära vattensporter, tack vare sin höga effekttäthet. Och de sätter en helt ny standard då det gäller bränsleeffektivitet, utsläppsminskningar, acceleration och vridmoment.

Bildtext:
4,3-liters Volvo V6-motor med katalysator (märkeffekt 200 eller 240 hk).