17 september, 2015

Marinmuseums sommar blev en publiksuccé

Antalet besökare som fått uppleva ubåten Neptun har fördubblats jämfört med förra sommaren. Bästa månaden var juli, då nära 80 000 personer besökte Marinmuseum i Karlskrona.

I april månad i år tog Marinmuseum, som är en del av Statens maritima museer, hem titeln Årets museum 2015* och redan då förberedde sig museet på ett större antal besökare. Publikmässigt kommer museet nära den succén som blev under invigningsåret 2014.

”I sommar har jag träffat besökare från Polen, Tyskland, Danmark, Sydafrika, Frankrike, Belgien, Schweiz och Holland. För att nämna några”, säger Marie Chen, programkoordinator på Marinmuseum.

”De vill alla uppleva en riktig ubåt som varit med om spännande händelser! Många säger att museet är mycket vackert och en vanlig kommentar är att barnen inte vill följa med ut från museet när det är dags att gå”, berättar Marie.

Samtidigt har Marinmuseum fått utmärkelsen Certificate of Excellence från Tripadvisor där flertalet besökare angett betyget ”utmärkt besöksmål”.

”Att besökarna ger oss fina kommentarer och omdömen är ett riktigt fint bevis på att vi är ett uppskattat besöksmål. Nu hoppas vi att besökstrenden håller i sig resten av året. I höst har vi flera spännande föreläsningar och den 20 september startar Söndagskul för alla barn”, säger Mats Sellfrid, tillförordnad museichef.

Förra året slog museet publikrekord. Efter öppnandet av Ubåtshallen i juni 2014 ökade besöksantalet stort och besöksantalet landade på nära 323 000 besökare.

*Utmärkelsen ”Årets museum 2015” delas ut av Riksförbundet Sveriges museer tillsammans med Svenska ICOM (International Council of Museums).