16 september, 2015

Östersjöländer i gemensam oljeutsläppsövning

Den 10 september genomfördes den årliga miljöräddningsövningen Balex Delta utanför Polens kust. Balex Delta anordnas av HELCOM, ett internationellt samarbetesorgan i frågor som rör sjöfart och bekämpning av olje- och kemikalieutsläpp i Östersjön.

I takt med att allt fler och större fartyg korsar Östersjön ökar även riskerna för fartygskollisioner. Det är därför viktigt att ansvariga myndigheter och organisationer övar för att vara förberedda när olyckan är framme. I somras kolliderade till exempel en passagerarfärja med en tanker strax utanför Göteborg. Lyckligtvis skadades varken miljö eller människor vid kollisionen men det är inte alltid man har sådan tur.

För fyra år sedan inträffade en fartygskollision utanför Danmarks kust som kom att leda till ett av de värsta oljeutsläppen i Sverige på många år. Under Operation Kyrkesund sanerades cirka 1300 ton oljekontaminerat material på västkusten under nästan två år.

Även övningsscenariot för årets Balex Delta involverar en fartygskollision som resulterar i två fiktiva utsläpp på 500 respektive 150 kubikmeter tjock olja. Ett 20-tal fartyg från åtta länder deltog i övningen och fick i uppdrag att gemensamt hindra oljeutsläppet från att nå två närbelägna naturskyddsområden. Oljan simulerades av miljövänlig expanderad perlit som är helt fri från giftiga kemikalier.

Från Sverige deltog Kustbevakningens kombinationsfartyg KBV 033 som ingick i en grupp tillsammans med fartyg från Estland och Finland för att bättre efterlikna ett enskilt lands miljöräddningsresurser. De tre ländernas fartyg leddes av en utsedd NOSC (National On Scene Co-ordinator) som fanns ombord den finska marinens fartyg Louhi.

– Att vi använder samma typ av oljeupptagningsutrustning som Finland och Estland underlättade samarbetet och utbytet av erfarenheter säger Per-Arne Arnerlind, befälhavare på KBV 033.

Övningen gick bra för Kustbevakningens fartyg som deltog för första gången och fick med sig en hel del erfarenheter hem.

– Det var rätt så blåsigt under övningen med en vindar på ungefär 10 m/s. Det gjorde att vi fick öva på att samla upp olja i lite hårdare väder vilket såklart är nyttigt, säger Per-Arne Arnerlind.

– Vi hittade även en metod att få ut vattnet ur borstresässen efter avslutad övning genom att köra med de främre portarna öppna cirka 30 grader i 8 knop, på så vis behövde vi inte pumpa ut vattnet.

Dagen efter övningen var det öppet skepp på de deltagande fartygen, ett sätt att nätverka och lära sig mer om grannländernas utrustning och arbetsmetoder. Dagen avslutades traditionsenligt med en sjumannarodd där danskarna tog hem segern tätt följda av svenskarna ombord KBV 033.

– Jag är mycket nöjd med vår insats, både i rodden och under övningen summerar Per Arne Arnerberg stolt.

År 2018 är det Sveriges tur att stå som värdland för Balex Delta.

Foto: Kustbevakningen.