15 september, 2015

Scania bryter 1 000 hk-gränsen

Scania adderar en uppdaterad 16,4-liters V8-motor till företagets motorprogram för marina tillämpningar. Den nya motorn kan leverera upp till 1 150 hk (846 kW) med mycket bra bränsleekonomi. Samtidigt bygger motorn på Scanias modulsystem, vilket garanterar högsta tillgänglighet.

Motorn använder den beprövade bränsleinsprutningstekniken XPI, som sedan länge används i Scanias motorer för lastbilar och för industrimotorer. Det betyder att den nya marinmotorn bygger på välbeprövad teknik med högsta tillförlitlighet och tillgänglighet.

– Den här V8-an står på samma grund som alla våra tidigare motorer. Det som står ut med den nya motorn är bästa möjliga bränsleeffektivitet, tillgänglighet och effekt-viktförhållande, säger Joel Granath, Senior Vice President inom Scania Engines.

I kombination med Scanias egenutvecklade styrsystem EMS, Engine Management System, levererar tekniken oöverträffade nivåer av bränsleeffektivitet: bränslekonsumtionen är fem procent lägre jämfört med tidigare versioner.

Effekten i den nya V8-an sträcker sig från 900 hk (662 kW) till 1 150 hk (846 kW) beroende på applikation och driftsprofil. Samtidigt som det innebär en ökning i effekt jämfört med den förra generationen har den fysiska storleken av den kompletta motorn faktiskt minskat.

Scanias motorer är välkända för sina oöverträffade effekt-viktförhållande och kraftiga vridmoment. Den nya motorplattformen flyttar fram de här egenskaperna ytterligare ett steg, med ännu högre produktivitet som resultat.

Den nya V8-an med insprutningssystemet commonrail XPI med effekter från 900 till 1 150 hk passar både för propeller- och vattenjetsapplikationer.

Bildtext:
Watercat M18 AMC (t. v.) och räddningskryssaren Björn Christer. Båda är utrustade med Scanias nya V8-motor på 1 150 hk.