13 juli, 2015

Lyxig Limousine Tender från Xtenders och Vripack

Den som tvivlade på holländska varvs förmåga att ta fram lyxiga båtar och yachter får här ett bra exempel på att de i högsta grad är att räkna med. Genom att sätta ägarens behov och komfort i centrum har Xtenders och Vripack flyttat gränserna för båtbygge med denna Limousine Tender 8.0 byggd i kolfiber. Båten är nu tender till 8.0 M/Y Global (före detta Kismet).

Xtenders grundare, Herbert Dercksen, är före detta olympisk seglare. Han vet att vikt är avgörande och att en för tung båt kan bli helt fel. Därför försäkrade han sig om att LimoTender byggdes med den allra senaste tekniken med kolfiber och riktade fibermattor. Företaget har använt samma typ av mattor som används i racingsammanhang för att få ultimata prestanda och lägsta vikt.

Båten är konstruerad för att ge maximal hållbarhet och prestanda oavsett väderförhållanden. LimoTender combines är så pass lätt att byggarna har kunnat hålla nere vikten till ett minium, vilket har minskat behovet av motorstyrka och därmed minskar bränsleförbrukningen. Denna tender kan därmed köra i 40 knop med tio gäster och två besättningsmedlemmar.

Enligt Vripack har båtens skrov en v-form som påminner om en segelbåt i fören. I aktern är bottenvinkeln tillräckligt väl tilltagen för att tränga undan vatten mycket effektivt.

Liksom på en större yacht ville konstruktörerna ha en inredning som skiljer sig från övriga båtar och i stället påminner om interiören hos en yacht. Vripack har därför gett henne en lugnt formgiven inredning med off-white Bentley färger och mörka träslag.

Tekniska fakta
Byggare: Xtenders
Design: Vripack
Konstruktörer: Vripack & Xtenders
Längd: 8,00 m
Bredd: 2,70 m
Höjd: 1,77 m
Vikt torr: 2 500 kg
Vikt lastad: 3 500 kg
Motor: Volvo Penta D4 300 hk
Drev: AQ-drive DP-H
Toppfart: 40++ knop
Personer: 12
CE-klass: C
Info: www.vripack.com