6 juli, 2015

Kupéversion av svenska Viggo – första bilderna

Här är kupéversionen av den svenska aluminiumbåten Viggo. Med den nya modellen C8 kompletterar Viggo sitt utbud för dem som vill kunna åka båt även under kyligare delar av båtsäsongen. Prestanda är lika fina som hos föregångaren, Viggo X8.

Viggo X8 hade världspremiär på båtmässan Allt för sjön i Stockholm i mars 2014. Sedan dess har den salts till ett inte obetydande antal båtägare som föredrar aluminium I den här typen av snabba prestandabåtar.

Viggo är konstruerad av Håkan Pettersson i ett project som drivs tillsammans med Stig Andersson och Öregrunds Marin Service.

Viggo X8 är konstruerad för kraftfulla utombordare. Båtliv provkörde den med en Mercury Verado på 350 hk. Båten har ett lite annorlunda gångläge än konkurrenterna. Skrovet har 24 graders bottenvinkel i aktern och en väbalanserad tyngdpunkt. Ett extra urtag i aktern för ett bättre gångläge i höga farter samt långt uppdragna steglister bidrar till att båten ser lätt ut.

Viggo C8 har samma kärnvärden som sin systermodell, det vill säga trygghet, komfort, bra lösningar och sjöegenskaper utöver det vanliga. Båtens vikt olastad är 1 943 kg. Rekommenderad motorstyrka 250–400 hk.

Info: www.viggoboats.se

Huvuddata

Lmax, längd över allt 8,206 m
LH, skrov längd 8,195 m
LWL, längd i vattenlinjen 6,40 m
Bmax, bredd över allt 2,30 m
BWL, bredd i vattenlinjen 2,00 m
Tmax, djupgående fullastad, utan drev (med drev) 0,61 (1,05) m
Ha, fri höjd, vattenyta –topplanterna ~2,6 m
Bottenvinkel akterut 24 grader ()