8 april, 2025

Stockholms flygande eldrivna färja en succé – trafiken utökas

Efter ett kort vinteruppehåll är det dags för världens första elektriska bärplansfärja Candela P-12 Nova att åter flyga i Stockholms kollektivtrafik. Ny statistik visar att Nova är en succé – både bland passagerare och för klimatet.

Pressmeddelande:

Candela P-12 är världens första passagerarfärja som kombinerar elektrisk framdrivning med hydrofoilteknik, vilket gör att den bokstavligen kan flyga över vattenytan – med lägre energiförbrukning och högre hastigheter. Den första enheten, som heter Nova, har varit i drift i Stockholms kollektivtrafik under hösten.

När trafiken återupptas 15 april efter vintervilan bekräftar nya statistik från Region Stockholm att fartyget är en stor framgång – både för passagerare och miljön.

Nova släpper ut 95 % mindre CO₂ jämfört med de konventionella dieseldrivna fartygen som trafikerar samma sträcka, och använder 84 % mindre energi per passagerarkilometer.

Samtidigt visar statistiken att Nova är mycket populär; de flesta avgångar har varit fullbokade – ofta med långa köer. Populariteten beror på att Nova har minskat restiden mellan Tappström (Ekerö centrum) och Stockholms stadshus till 30 minuter, jämfört med cirka en timme med bil eller buss.

Data visar också att Nova lockar fler att resa med båt, med en ökning av antalet resenärer på linje 89 med 30 %.

– Nova lockar även pendlare till de andra fartygen. Det är extra spännande, eftersom ett av våra mål är att visa att med snabb, bekväm vattenburen trafik kan vi få bilpendlare att byta till kollektivtrafik på vatten, säger Gustav Hasselskog, vd och grundare av Candela.

Region Stockholm, som ansvarar för trafiken, kommer nu att öka Novas trafik från fem dagar i veckan till daglig drift i maj.

Candela P-12 Nova, med en marschfart på 25 knop, är världens snabbaste elektriska fartyg. Det är också snabbare än Stockholms snabbaste dieseldrivna skärgårdsfärjor. Tack vare sin hastighet och låga svallsignatur är fartyget väl lämpat både för tätbebyggda områden, där hastighetsbegränsningar vanligtvis finns på grund av att konventionella färjor orsakar skadliga svall, och känsliga ekosystem.

– Att visa att teknologin är mogen och anpassad för krävande kollektivtrafikanvändning är viktigt. Det här är den tredje generationen av vår bärplansteknologi, och med lärdomar från att ha byggt över 100 fritidsfartyg skalar vi upp produktionen för att möta efterfrågan, säger Gustav Hasselskog.

Candela har P-12-kunder runt om i världen – från Saudiarabien till Nya Zeeland och USA.

Fakta:

Novas CO₂-utsläpp: 23 g/pkm; genomsnittet för andra fartyg på sträckan är 439 g/pkm.

Novas energiförbrukning: 0,39 kWh/pkm; genomsnittet för andra fartyg på sträckan är 3,31 kWh/pkm.

Snabbaste restiden med Nova direkt mellan Tappström och Klara Mälarstrand: ca 30 minuter (med hastighetsdispens på 22 knop från Gröndalsbron till Stadshuset). Andra båtar på linjen tar 45–55 minuter.

120 genomförda avgångar

2 326 totalt transporterade passagerare

Beläggning: 80,83 %, i verkligheten högre på grund av ombordvarande träningspersonal.