17 februari, 2025

Halvtid för isbrytningssäsongen

Årets isvinter har hittills varit relativt mild och mindre påfrestande än förra året. Även om förra årets vinter klassades som en normalvinter startade den tidigare och krävde att alla isbrytare var igång redan i början på januari. Så här halvvägs in i vintern har vi tre isbrytare i drift och isläget är fortfarande förhållandevis lugnt. I skrivandets stund har 61 assistanser genomförts.

Pressmeddelande:

Isbrytningen har genom åren varit väldigt svår att beräkna omfattningen på inför vintersäsongen, då isens utbredning och svårighetsgrad kan variera stort från till år. Vissa vintrar finns behov av assistansisbrytning endast i Bottenviken, medan det andra år kan behövas även på Vänern, Bottenhavet och i vissa fall även till Östersjöhamnarna. Hittills har årets isvinter varit betydligt mindre utmanande än året innan. Då startade säsongen redan i början på december och i januari var samtliga isbrytare i drift.

– Än så länge har vi haft en lugn säsong. Det kommer att bli lite kyligare i hela landet nu under slutet av februari, men det mesta tyder på att det totalt sett kommer att bli en lindrig isvinter, säger Annika Hjelmsten, driftoperatör på isbrytarledningen.

Isbrytningen är avgörande för industrin i norra Sverige då sjöfarten är pulsådern för både import och export. Utan isbrytning skulle vissa hamnar i Norrland tvingas stänga i upp till 130 dagar om året. Ale, Atle och Frej har assisterat Bottenviken under januari och början av februari. Den 10 februari bytte Ymer av Atle som gick i standby. Oden går ut i morgon, medan Idun fortfarande är på varv.

Även om endast tre isbrytare behövts än så länge i år, kan vädret försvåra isbrytningen tillfälligt.

– I mitten av januari stängdes isbrytningen till Karlsborg under cirka 24 timmar. Detta är inte i sig något konstigt utan det sker ibland, då kraftig vind och ispress tillfälligt försvårar assisstansisbrytningen, berättar Annika Hjelmsten.

Fotograf/Källa: Sjöfartsverket.