29 januari, 2025

Skeppet Vasa ska stöttas med svenskt stål från Alleima

Vasamuseet väljer det svenska specialstålföretaget Alleima som huvudpartner i projektet Stötta Vasa. Alleima bidrar med unik kunskap och sponsrar Vasamuseet med allt stål som behövs till skeppets nya inre stöttning, ett stålskelett. Arbetet med att byta ut Vasas stöttning beräknas vara klart år 2028, lagom till skeppets 400-årsdag.

Pressmeddelande:

Skeppet Vasa rör på sig. Det sker med mycket små rörelser, men på sikt kan det få mycket stora konsekvenser. Samtidigt har träet i skeppet försvagats. Lösningen är att bygga en helt ny stöttning, en mer avancerad och hållbar konstruktion som ska skydda skeppet mot de deformationer som idag orsakas av skeppets egen tyngd och naturliga rörelser. Men det räcker inte. Därför kommer även ett inre stöd, som ett skelett av stål, monteras i skeppet.

– Den inre stöttningen kommer gå från kölen ända upp till övre däck. Den ska hjälpa till att bära av lasterna från däck och däcksbalkar med syftet att bromsa den nedåtgående rörelsen i skrovet. Därför behövs skelettet byggas i ett material som är både starkt och lätt, berättar Magnus Olofsson, projektchef för Stötta Vasa.

Stålskelettet kommer att byggas som ett fackverk med rör. Den här lösningen stabiliserar skrovet, bromsar skeppets rörelser och fördelar belastningen. Samarbetet med Alleima innebär bland annat att det inre skelettet kan göras lättare tack vare att det byggs med ett specialstål som Alleima har utvecklat.

Stöttningen byggs i ett avancerat rostfritt stål med exceptionell styrka och mycket hög beständighet mot korrosion: SAF 2507 super-duplex, producerat i Sandviken.

– Alleimas avancerade rostfria stål och speciallegeringar finns i världens mest krävande miljöer och applikationer. Det har överlägsen hållfasthet, vilket i sin tur innebär att det inte behövs lika mycket material vilket minskar vikten på stålskelettet. Korrosionsbeständigheten gör att materialet kan komma i direktkontakt med skeppet utan att rosta. Dessutom tillverkas det med fossilfri el och innehåller 80 procent återvunnet stål. Detta bidrar till både bevarandet av Vasa och en minskad miljöpåverkan, säger Tom Eriksson, forskningschef på Alleima.

– Vi är stolta över att kunna vara med och se till att Vasa bevaras för framtiden. Det här historiska projektet speglar vårt engagemang för innovation, hållbarhet och svenskt kulturarv. Projektet är unikt både i genomförande och upphandling och visar på kraften i långsiktiga partnerskap mellan näringsliv och kulturinstitutioner, säger Elja Nordlöf, kommunikationsdirektör på Alleima.

Sammanfattningsvis ska den nya stödkonstruktionen se till att stötta skeppet Vasa så att rörelser i skrovet bromsas, minimera risken för sprickbildningar samt se till hon behåller sin befintliga form. Allt för att skeppet ska kunna bevaras för framtiden. Det komplicerade arbetet har föregåtts av mer än tio års forskning och avancerade tester.

– Tack vare materialets unika egenskaper och den materialexpertis som finns hos Alleima blir det mindre åverkan på Vasas skrov. En uppskattning är att vi bara behöver göra runt hälften så många borrhål i skrovet än vad som annars hade varit nödvändigt. Det är otroligt viktigt för oss ur ett bevarandeperspektiv, menar Magnus Olofsson.

Skeppet Vasa ska stöttas även med en inre stöttning. Fotograf/Källa: Karl Nordlund.

Ritning över Vasas inre stöttning.

Här ska den inre stöttningen monteras.

 

Fakta om projektet

Den stöttning som Vasa ligger i sedan 1960-talet måste bytas ut, eftersom den skadar skeppet och skapar deformationer i skrovet. Det i sin tur beror på att skeppets trä är försvagat. Hela stöttningen ska bytas under ett antal år. Byggstart skedde i april 2024.

Dagens 17 utvändiga stöttor kommer att ersättas av 27 vaggor med en led under kölen. Skeppet kommer på så sätt att stödjas på ännu fler punkter än idag. När allt är klart kommer det yttre stödet att vara kompletterat även med en inre stöttning, som ett slags skelett. Den inre stöttningen kommer gå från kölen ända upp till övre däck. Den ska hjälpa till att bära av lasterna från däck och däcksbalkar med syftet att bromsa rörelserna i skrovet. Alleima sponsrar Vasamuseet med allt stål som behövs till den inre stöttningen.

Alleima sponsrar med specialstålet SAF 2507 super-duplex och bidrar även med specialistkunskap i projektet. Tack vare samarbetet och den speciella legeringen kan det inre skelettet göras lättare än vad som ursprungligen var tänkt.

Sponsringssamarbetet mellan Vasamuseet och Alleima har upphandlats enligt LOU. Samarbetet ska pågå under fem års tid.