Så har äntligen möjligheten att få kunna se och känna in den omtalade båten Ester. På första parkett i A-hallen i SYS monter på Allt för sjön visas Ester upp med sin magnifika gaffelrigg.
Pressmeddelande:
Ester var den kompromisslösa segeljakten som dåtidens mästare Gunnar Mellgren ritade på uppdraget att hon skulle vinna Tivolipokalen 1901, en kraftmätning mellan Sverige och Finland. Ester vann och blev legendarisk då hennes segerparad fortsatte i många år. Men tiden kommer ikapp och slutligen hamnade hon på havets botten.
Något obegripligt gör att det lockar att hitta försvunna båtar och likadant blev det med Ester. Så efter 74 år kunde hon lyftas upp från 52 meters djup. Ett smått ofattbart projekt startar med att restaurera henne och sedan få ut Ester på kappseglingsbanan! Det lyckades och Esters team ledde av Bo Eriksson, kunde ta emot priset som bästa renoverade båt vid Monaco Classic Week.
Nu har stafettpinnen gått över till en grupp i Stockholm som blir nya ägare. Ester kommer att ha Ramsö utanför Waxholm som hemmahamn och deltaga i kappseglingar. Till vår lycka görs en mellanlandning i Älvsjö och SYS får den stora äran att visa upp henne i sin monter under mässan Allt för sjön.
SYS presenterar också hela sin verksamhet samt lanserar sin årsbok för 2024.
Ester kommer att vara komplett riggad med såväl storsegel som försegel. Dessutom presenteras filmer och bilder från hela projektet där arbetet följs med hur planka för planka byts ut och den vackra damen slutligen når sin fulla prakt.
Allt för sjön har öppet:
Torsdag 6 mars till söndag 9 mars.
Torsdag 13 mars till söndag 16 mars.
Kort om Sail Yacht Society
SYS välkomnar alla som vill vara med och bevara våra vackra klassiska segeljakter. Det är vår övertygelse att vi har världens finaste båtar och det finns mycket att göra för att bevara detta kulturarv!
I vår förening finns plats för alla, liten eller stor båt eller ingen båt. Vi finns över hela Sverige och är drygt 300 medlemmar samt har 218 medlemsbåtar. Vår minsta båt är Vanjara 5,5 m, en kutter från 1890 och vår längsta är Beatrice Aurore 22,2 m, en SK150 från 1920 och konstruerad av August Plym. En medlemsbåt ska vara byggd i klassiskt material (nitat stål eller massivt trä på spant) och före 1970.